Hur varmt lyckas du ladda din(a) acctank(ar) utan att pannan blir överhettad?

Jag eldar i en Baxi Solo Innova 30 kW mot en huvudtank på 1,5 m3 och en slavtank på 0,5 m3. Laddningen sköts av en Laddomat 21 och rören än 2 tum.

Allt fungerar bra, förutom en sak som varit ett problem ända sedan jag installerade allt för ca 6 år sedan: Jag tycker inte acctankarna blir så varma som de borde bli. När tanken är ca 90 grader i toppen och ca 55-75 grader i botten så stängs pannfläkten av p.g.a. att pannan blir för varm, ca 95 grader. Har precis provat med en ny termostat med samma öppningstemperatur som den gamla (78 grader) då jag trodde att den gamla inte öppnade som den skulle, men problemet kvarstår.

På termoventilers hemsida skriver de att jag kan prova med en termostat som öppnar på en ännu högre temperatur, men det känns helt fel, tycker jag. Problemet verkar vara att flödet mellan botten av tanken till botten av pannan inte "kommer igång" tillräckligt bra och då borde väl (?) en 72 graders termostat vara ett bättre alternativ? Någon som haft ett liknande problem och lyckas lösa det? :) Eller är det uppbyggnaden av Laddomaten som gör att problemet uppstår? :S

Ungefär så här såg temperaturerna ut på Laddomaten igår kväll när pannfläkten stannade p.g.a för hög panntemperatur:
Laddomat21.png

Släng i en 72 graders, så ska du nog se att det funkar. Jag har en 72:a och först laddar den upp hela tankarna till ungefär 78 grader sedan laddar man ett varv till från 78 till 85-90, sista varvet behöver man lära sig hur mycket ved man ska lägga in. Det sägs att man får bättre verkningsgrad med en termostatpatron som öppnar lågt. Jag körde i början med en 78 och då stannade fläkten ibland, nu gör den aldrig det längre.

Vilken hastighet kör du pumpen på? Testa att köra på läge 3 då pumpas det snabbare ur pannan och då borde den få ner temperaturen lite på pannan.
Kör du redan på trean så kanske det är luftficka eller några andra förträngningar i flöden till tanken som gör att vattnet pumpas långsammare.
Eller rent av att det är något fel på pumpen så att du kör på självdrag eller på liten effekt.

MVH Johan

Tack för svaren! :) Jag har provat att köra på både läge 1, 2 och 3 utan att problemet försvunnit och vad jag kan höra och se så går pumpen som den skall. Får försöka hitta 72-graders termostaten som följde med leveransen och prova. Återkommer när jag provat med den. Har även luftat systemet, även om den mesta luften borde försvunnit efter 6 år.

Då är det nog termostaten son är problemet.

Nej problemet är att driftstermostaten på pannan är snålt ställd vid leverans. Plocka bort vredet och vrid mejselspåret (som sitter runt axeln där den går in i själva termostathuset) moturs en bit med en näbbtång eller liknande så slår den inte av så tidigt

Jag tror att det blir bättre med en 72 graders termostat. Hade liknande problem i början med min vedex panna, men när jag bytte till en 72 gradare så gick fläkten längre. Fast när returvattnet är 75 grader då är det naturligt att pannan stannar ibland, det kyler ju inte så bra. Eldar jag riktigt hårt så får jag upp tanken i ca 90 grader i botten.

Majgårdarna
Ja runt 100 grader har väl acken varit uppe i. Kolla bilden till vänster.

Har höjt driftstermostaten lite på innovan men du borde få upp högre temp i acken utan att behöva pilla på den.

Jag tycker det låter som att rörinstallationen är undermålig, en laddomat 21 ska inte ha några som helst problem med att kyla en panna på bara 30kW..

Säkert en luftficka, men det är ju så enkelt att bara skruva upp tempen lite istället för att ändra nåt annat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.