Ved, Pellets, Flis
Niq: Jag gissar att du får mäta och sedan köpa det som är närmast och går lättast att modifiera så det passar
GoForIt: Den övre (med grön lampa på sista bilden) är ju cirkulationspumpen. Shunten är ju den undre, med ratt, märkt ESBE. Den kan ju ha gått sönder, men inträffade det samtidigt som elektrikern var på besök, så kan man ju misstänka att den helt enkelt är strömlös.
Daniel 109: Det är tydligt i manualen. Det finns en driftstermostat och den kopplas in på plint 1. Bryter spänningen dit vid rätt temperatur? [bild]
jonaserik: Först måste du leta efter 2 tumhål ( 50 mm ) med en propp i, kan sitta i pannan bakom några plåtar, finns inte det, så går det inte att montera någon/ra elpatroner. Uppe till vänster på första bilden, en shunt, ändrar du den manuellt för hälla en jämn värme i huset, där för att få ekonomi för värmen, så ska det vara en shuntautomtik som reglerar efter utetempen. På tanken
JEX: [citat] Jag köpte en contura i 51 i höstas och upplever samma sak .Känns som man eldar i en termos som släpper ut ytterst lite värme på toppen och den mesta av värmen går ut genom skorstenen.Känner också att detta måste reklameras .Hur har det gått för dig?
dof: Småland det var ju en bit , synd. Jo jag har 2 brännare med de nya boxarna i. Skulle kunna skruva lös en och skicka.
heimlaga: [citat] Som eld säger. Den jag talar om finns upptill litet till höger om mitten innanför frontplåten på pannan. Nu är det en tid sedan jag skrotade en panna av den här modellen och tog loss inre pumpen för att ha i reserv men som jag minns var den hyfsat lättillgänglig när frontplåten var borta. Med frontplåt menar jag den som det står Biomatic på.
Rebecca Ingelsson: Hej,jag sitter i samma sits! Någon av er som löst detta?
Putten: Uppar en bild till. Invändigt i kåpan ser det ut såhär dvs snedtak med avslutning mot skorstenens öppning, där aluminiumfolien är, satte dit den för att avskräcka katten att hoppa dit upp, men icket 😆 fick lov att näta igen istället
Hybro: Minns när vi som barn bodde på Finnskogen i norra Värmland. Efter att skolbilen lämnat av oss vid byvägen, så var det att traska hem på den oplogade vägen. Ofta mötte vi virkestransporter med häst, från avverkning uppe i bergen. Väl hemma i stränga vintern, fick vi slå oss ned framför vedeldade köksspisen där mor hade matgrytorna på värmning. Värmde ibland fötterns i
dombacksmarkssmåbruk: [citat] De va inget.. Det laddomaten styr ju om vattenflödet och kan pumpa åt båda hållen ser jag nu 😄
Avemo: [citat] Det är förstås en möjlighet. Men dit jag vill komma är att det också är möjligt att kaminen visst gör vad den utlovar. Men det är inte bra för din tillämpning. Vattenmantlade kaminer ger en stor del av värmen till luften. Om man värmer ett rum med 4 kW i flera timmar kommer det att bli väldigt varmt där om inte rummet är stort och det är mycket kallt ute. När det
Norrtull: Vi har också en 90graders böj där rökröret går ca 60-70cm vågrätt. Sen kommer det ca 8meter murstock-skorsten, vi kall rökgång så kan andra inlägg puffa in lite om jag har bråttom in med ved 😅 Sen att se till att full tilluft finnes är såklart en lätt sak att glömma när skrikande barn klagar på att det är kallt inne samtidigt.
Kardan79: [citat] Det har alltså redan gått 1v? Ingen idé att börja vattna då, såvitt jag kan förstå.
elitu989: [citat] Ah, tack, ska kolla med dem. Säljaren är tyvärr död och kan inte hjälpa. Sotaren sa inget om själva kaminen men vi måste dra nya rör i skorstenen. Men vill först veta om kaminen ens fungerar innan jag lägger en massa pengar på skorstenen. Tack för tipset om att inte ha den inkopplad 🙏🏻😊
Stefan.o: Eldar det som finns tillgängligt och kluvet i pannan jag har i släktgården. ”Jobbar ” just nu bort de sista 10 kubiken ved som pappa tillverkade medan han var i livet. Den veden är nog egentligen alldeles för gammal och torr då den uppskattningsvis legat staplad i vedhäckarna 5-8 år, man märker tydligt att det inte är så mkt energivärde kvar i varje vedpinne men det gör detsamma
Knattecrossfarsan: Vad jag har förstått så är det antingen ett pannrum om det står detta angivet i bygghandlingarna för huset eller om pannan har en märkeffekt på minst 60 kW. En pelletspanna kan då stå i vilket rum som helst och det kan omöjligen finnas särskilda krav på rummet där det förvaras pellets. Jag hade ett par kubik ved och tre pallar med pellets i mitt "pannrum", dock inte framför
grushögen: Söker en styrbox till min janfire flex-a Har den sorten med vred. Vart hittar man en sådan begagnad. Någon som har en extra här kanske?
MRWL: [citat] Grymt - tack så mycket!
4774: Spjället borde vara stängt när du inte eldar men med ett otätt spjäll så kan , speciellt i hus med självdrag, göra att luckorna slår mot varandra pga trycket. Men då pratar vi om frontluckan. Om du känner dig osäker på det hela och störs av det rekommenderar jag att du tar kontakt med den sotare som utför sotningen i din kommun och be denne komma och se så allt är ok. Som
Belastar: [citat] Du lär ställa tankarna där de får plats. Så kan du laborera med tempen sen.
Robin Lindberg: Halloj, behöver ha lite hjälp med att reda ut om jag tänker korrekt här... har egentligen inte någon koll alls utan tänker lite högt nedan, och ev åtgärd. Problemet är att det drar väldans nere till vid gallret vid fläkten enligt bild nedan. (fläkten är väll till för att cirkulera luft bakom spisen och kasta ut på sidorna (där det sitter gallet högre upp) [bild] Kastade in
nisse55: Hej. Funderar på att köpa en begagnad pelletspanna. Min undran är om det är optimalt att köra en KMP Pelletsbrännare PB55 i en biomatic plus 40. Tänker att pannan är konstruerad för en uppåtbrinnande brännare. Tacksam för åsikter
Belastar: [citat] Energikasetten. Antingen köper du ett nytt eller låter nån göra ett nytt.
LaT: [citat] Gallret brukar inte vara så svårt att ta bort, sen är det bara att skopa upp & dammsuga upp det sista. Sen tillbaka med gallret. Är kaminen några år så kan det också vara tändelementet som börjar tröttna.
Tomture61: Tom. i detta forum https://www.byggahus.se/forum/threads/byggbeskrivning-tulikivi.200434/
Rickard.lj: [citat] Min gick åt helvete när ungarna spillde ett vatten glas över den ,, skopa ut med händerna sen ta dammsugaren bara