Man ska ju ta in veden i ”boa” i juni/juli; efter den tiden är ju det för hög luftfuktighet.
Men luftfuktigheten måste ju också påverkas av väderläget. Nu t ex har vi haft/ har/ den torraste och varmaste maj sedan mätningarna startade. Jag kommer att börja plocka in veden redan nu. Jag är övertygad att det kommer att braka loss världens oväder när det här högtrycket ger vika. Sedan är det mycket möjligt att det kommer att regna och blåsa i flera månader.
Vår ved är avverkad och upphuggen sistlidna vinter.

Beror på när den är fälld och sedan kluven, samt trädsort.
För vårhuggen ved tycker jag det är för tidigt.

Jag har en leverans med vårhuggen ved och den har torkat rejält nu i dagarna. Åtminstone den ved som ligger på "toppen" i högen.

Med fuktmätare har den gått från ~35% till ~15% (ojusterat). Totalvikt är ner ~16%.
Ljudet på klabbarna är ett fint "klink" eller "klonk".

Denna ved kommer jag själv att börja stapla in nu i helgen som kommer. Veden som ligger undertill i högen kommer jag låta ligga ute ett tag till, för den är kännbart fuktig fortfarande då vind och sol inte kommit åt. Räknar med att ha fått in allt till början av juli som vanligt, för det är då jag upplever att veden inte blir torrare, även om jag har den skyddad vid regn.

Just det. Lägga in dom översta lagren nu och nästa vecka, som också spås bli varm och solig.sen kan man ju följa långtidsprognosen när resten skall läggas in.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Nu måste väl veden torka ordentligt trots att det har gått en bra bit efter midsommar?
Det kanske är en klen tröst med tanke på dom katastrofala problem som torkan har orsakat, att veden har torkat excellent inför den ordinarie eldningssäsongen.

• Gilla
Suka_65
  • Laddar…
Så här såg det ut förra eller förrförra året när jag mätte vikten på väl valda vedklampar som jag förvarade lite olika. Både ute i hög (täckt vid de flesta regn), ute under konstant regnskydd och inomhus.

Förutom ett uppenbart mätfel tidigt, så tycker jag det framgår att det är lika bra att få in veden efter midsommar. Typisk semestergöra.
Linjediagram som visar viktminskning för vedklampar förvarade på olika sätt över sommaren 2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser fem linjer. Vilket är vilket?

Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Ser fem linjer. Vilket är vilket?
Ja det hade jag ju kunnat skriva..
Gul = utomhus kastat i hög
Röd = utomhus kastat i hög
Blå = utomhus, staplad under tak
Grön = inomhus (kallgarage)
Lila = inomhus (i huset)

Väldigt litet statistiskt underlag. Det som sticker ut tycker jag är att den blå linjen är markant lägre än övriga. Detta trots att jag alltid täckt vedhögen vid regn och låtit den ligga öppen annars. Vedträna jag mätt på har legat relativt högt upp i högen. Förmodligen är det det blå vedträt som haft extra gynnsamt då det varit staplat i söderläge med full sol och vind hela dagarna men inget regn uppifrån. Eller så är det bara ett vedträ som hade lätt för att torka.
Likaså är det lila vedträt som jag trodde skulle torka snabbt eftersom det var skyddat i värmen inne det nära på sämsta. Vinden gör mycket för att dra ut fukt.

Samtliga brann dock alldeles utmärkt och visade inga tecken på för mycket fukt.

Misslyckas man med att torka ved nådens år -18 ska man nog fundera på bergvärme.

• Gilla
johnjensen och 5 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Misslyckas man med att torka ved nådens år -18 ska man nog fundera på bergvärme.
Problemet i år är snarare att veden är FÖR torr!
Det som jag klöv och lade ut under regnskydd i vintras är (gissar jag) helt utan fukt. Det bara försvinner i kaminen. Jag får blanda med ved som jag lade på tork i juli/aug.; då brinner det lagom snabbt.
Nån som till äventyrs har mätt fukthalten efter den här extrema sommaren?

Tveksamt resonemang att din ved har torkat för mycket. Att blanda med färsk ved för att det brinner längre är nog ingen bra metod då energi går åt för att torka den färska veden. Men jag är ingen expert på olika kaminer och om det påverkar.

R
Brinner för snabbt ? då får man dra ner på draget lite så det brinner lugnare utan att det är sotiga lågor

Ved kan vara för torr.
I stora värmeverk blandar man för torr flis med färsk flis för att få rätt fuktighet.
Ett värmeverk som hade köpt billig flis från husrivning och det funkade ej, värmepannan gav inte mer än 20% men med färsk flis gav panna 120%
Fukten i den uppvärmda luften i pannan är det som överför energien till pannans väggar, det är bara ytor i förbränningsrummet som utsätts för värmestrålningen.

Redigerat:
Det kan inte stämma alls. Visserligen räknar man verkningraden på pannor på ett skumt sätt som gynnar fuktig ved. Energin som åtgår för att förånga vattnet räknas helt bort. Kondenserar man vattenet igen kan man få verkningsgrader över 100%.

A AndersS skrev:
Tveksamt resonemang att din ved har torkat för mycket. Att blanda med färsk ved för att det brinner längre är nog ingen bra metod då energi går åt för att torka den färska veden. Men jag är ingen expert på olika kaminer och om det påverkar.
Nu är det ju så att även den färska veden som legat ca en månad i det extremt torra vädret har torkat ganska bra. Skulle gissa att den är lika torr som veden var 2017 efter hels våren och juni månad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.