Tjuvstarta min installation av vedpanna( ska inhandlas) nu när elpriser gör det för dyrt med markvärmen, ser den som en försäkring mot nya elprischocker. Hur ser den här rörinstallationen ut? Börjar med expansionskärlet kräver ju tre rör så lagom krångligt bara det. Tips och trixs mottages, dimensionerar såklart kärlet efter ackvolym. Ångröret får några snälla böjar ej spikrakt, problem?

Handritad skiss av värmesystem med vedpanna, skorsten, och värmeutväxling, möjligen för ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär såhär är det tänkt att se ut.

Jag lät skallerröret gå via avloppsventilationen. Så spar man in ett rör.
Kopplade även expansionsröret på returledningen från tankarna så slipper man undan lite förluster.
Använde galvade rör upp till expansionstanken, vanliga blå rör i övrigt.
1" r25 till expansion och r32 1, 1/4" i övrigt enligt panntillverkaren.

• Gilla
Realvamos
  • Laddar…
Sådär nu vart pannan klar tog bara två år, lite orolig om luftningen kommer funka? Det övre horisontella röret. Det lutar svagt upp hela vägen till expansionskärlet ovanför pannan. Så Börjar elda med tankarna parallellkopplade för att senare gå över till serie.

• Två stora svarta tankar med kopparrör anslutna i ett pannrum, omgiven av varierande rör och utrustning för värmesystem.
    Skapa konto
  • Gilla
Intet och 5 till
  • Laddar…
Blev billigt när man inte har bråttom nästan alla presskopplingar är begagnade dvs inköpta till skrotpris, tankarna från Kalmar,expansion från Waxholm. Ja man får betala med sin tid och omaket men pannan hitta jag hos en granne. Pressa var löjligt enkelt med verktyg från tradera, gick att hyra pressbackar hos både Dahls och Ahlsell för 50lappen bara du har någon slags firma behöver inte ens vara rör/bygg. De säljer till alla nuförtiden men köp inga rördelar för då blir du skinnad.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Bjuder på två bilder till med två till frågor:

Hur får man vedpannan att lira med värmepumpen. Som det är nu är det nästan två separata system där man växlar med kranar. Vill absolut ha kvar pumpen med flytande kondensering för bästa ekonomi. Verkar inte finnas någon given lösning.

Pannan står i en flygel med nytt stort expansionkärl precis över högsta elementnivå inne i separat bostadshus (kulvert)
Har även en kökspanna där inne, hur gör jag med expansionen där? Går det ens att ha två öppna expansionskärl som kommunicerar?

• Isolerad vedpanna med kopparrör och manometer i en källare, del av värmesystemproblematik mellan vedpanna och värmepump.
    Skapa konto
  • Värmeanläggning med rör och kopplingar i pannrum, inklusive ett rörsystem och värmepump, fotograferat i ett kaklat utrymme.
    Skapa konto
Kör med dubbla säkerhetsventiler en på ångledningen och en på kalla expansionsledningen dubbel säkerhet eller dubbla bekymmer möjligen?

SYR ventiler behövs väl inte om man kör med öppet system, expansionstank på vinden?

Jag ser inga problem med dubbla expansionstankar även om systemen är ihopkopplade. Kanske behövs om man kan koppla isär systemen med kulventiler.

Vad är det för effekt på pannan och vilken rördimension är det på matarrören till tankarna?

35mm koppar 30kw panna ändra från 28 vilket också skulle funkat när jag hitta massa presskopplingar i den sizen. Till exp är det 28

B
Det gäller väl att lägga nivån för värmepumpen och vedpannan, hur avancerat man vill ha det, innan man bestämmer inkopplingsprincip.

En enklare lösning är ju att lägga dem i serie. När acktanken tar slut, så sjunker framptempen och vp startar när framtempen blir för låg. Tillräckligt bra? Går ju att lägga till att acktanken inte laddar ur om elpriset är för lågt (när vp är billigare än ved), eller att vp inte får köra om elen är för dyr (och tempen inne är tillräckligt hög).

Annars kan man ju trassla rätt mycket med automatik och ventiler, uppkoppling mot nätet för elpris, framtempstyrning på vp etc. T.ex. när elen kostar 10kr/kWh Så är det ju lönsamt på natten innan att köra fast kondensering och värma upp acktankarna med värmepumpen om ingen eldat. Det går liksom att få en enormt komplicerat (och dyr) inkoppling och styrning om man ska få den allra lägsta driftkostnaden.

Gammal VP utan finesser tänker absolut inte dra in massa elektronik ifall det inte underlättar något ofantligt.

Dödsenkelt så även frugan kan hjälpa till där är redan två vred ett hinder tyvärr. Standardlösning är just din föreslagna, missar flytande kondensering kanske inte betyder så mycket men gillar det inte.

Realvamos Realvamos skrev:
35mm koppar 30kw panna ändra från 28 vilket också skulle funkat när jag hitta massa presskopplingar i den sizen. Till exp är det 28
Tror Baxi rekommenderar 1,1/4" / r32 för 30-50kw.
R25 för upp till 20kw.
Har man inte en riktigt kraftig matarpump finns ju risken att pannan får svårt att göra sig av med värmen.

Du har rätt, svårt att tro det blir några bekymmer mer än självcirkulation som blir lidande vid strömavbrott sett flera som kört med 28rör till mindre anläggningar här men ju grövre desto bättre verkar gälla. Vågar inte tänka vad allt skulle kosta ifall en grovlek större Klämring T-koppling 1000spänn?

Realvamos Realvamos skrev:
Du har rätt, svårt att tro det blir några bekymmer mer än självcirkulation som blir lidande vid strömavbrott sett flera som kört med 28rör till mindre anläggningar här men ju grövre desto bättre verkar gälla. Vågar inte tänka vad allt skulle kosta ifall en grovlek större Klämring T-koppling 1000spänn?
Varför klämmringkoppling och sådan på ett T kostar skjortan. Mjuklöd med tenn , kostar bara en bråkdel av dom andra och inget svårt att göra med kapilärlödning.

Helt rätt men köpte nästan all Klämring också på skroten utom en igår för jag var lat, Kostnad 600kr, haha. Gillar att man kan sektionera systemet ifall något ska förbättras så klämde in ett par klämringar bara därför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.