A
Axelem: [citat] Ja det har blivit bättre i alla fall. Vi har satt dit en skorstenshuv som gör att det inte kan komma in vatten alls i skorstenen, tror att den allra elakaste lukten berodde på det. Sen har vi eldat regelbundet, någon gång i veckan åtminstone vilket också gör skillnad. Att luftströmmen ändå går från skorstenen genom kassetten och in i huset (även med stängd lufttillförsel
11 svar · 2,3k läst
·
H
Hybro: Kan väl ändå inte vara fel att ha kvar pelletseldningen som alternativ om det blir elkaos...läs frysriskt. Ett mindre elverk orkar dra detta så länge det behövs. Sonen hade LLVP i sin lilla stuga. Värmde kök o vardagsrum. Nu har han billig uppvärmning med LVVP och elpatronstöd när det blir riktigt kallt.
16 svar · 4,1k läst
H
Hybro: I huset jag köpte 1995, satte vi in en Tulikivi TKLU 2050, 2002. Vikt 2 ton, plus skorsten, och ordentlig grund. Är sen dess enda värmekällan i bodelen på ca 120 kvm. Hade en lite eld i morse. 0 grader ute. Ugnen fortfarande behagligt varm. - Blir en eld till i kväll, så är det gott o varmt te möran. Grillar mig lite kött o tar en pilsner.
3 svar · 1,3k läst
·
X
xxargs: [citat] Det mesta värmen som absorberas av skorstenen fins i anslutningen av eldstaden - men det beror också vilken typ av skorsten du använder i hur högt värmen stiger efter utsidan av skorstenen. En stålskorsten med mineralisolering blir nog varmare högre upp av eldning (men svalnar också fortare) då den inte ackumulerar så mycket värme som en murad dito och mer av värmen samlas
6 svar · 1,1k läst
·
J
Jonten51: [citat] Hej Kenny Fick se din fråga nu idag därför sent svar. Vi byggde vårt hus 1987 och installerade då en Arimax 35 vilket vår rörmokar firma inte tyckte om, de försökte övertyga mig att köpa något annat troligtvis för att kunna tjäna lite mera. Får se nu, 2024 minus 1987 blir 37 år om jag räknat rätt och jag värmer fortfarande huset med samma panna. Sekundär luft på ena
2 svar · 3,3k läst
·
Patrik_Swe
Patrik_Swe: [citat] Med ROT ca 40.000 men mkt beror ju också vilken typ av kamin. [/QUOTE] Wiking Luma 3 bakansluten 29 495 Golvglas formskuret 1 095 Inmurningstos 290 Rökrör L=310 470 Täckring 300 Drevgarn 75 Beza Ceramic keramiskt bruk för rökkanal 2 325 Frakt 1 100 Rabatt - 3 150 32 000 SEK. Tillkommer installation löpande timpris 790 kr/tim. Uppskattning ca. 16 tim, 13–15 000 kr – ROT-avdrag.
4 svar · 809 läst
W
Wildfrog: [citat] Tack! Då vet jag att jag tänkt rätt 👍😊 Ja, behöver minsann inget gymkort 😆 Hade prutat ner priset på huset lite mer om jag fattat att systemet funkade så här. 🤷‍♂️
8 svar · 735 läst
·
A
Adam F: Statliga rekommendationer bygger alltid på någon slags lägsta gemensam nämnare. Dom vet eller antar att det finns en viss del av befolkningen som är korkad och/eller slarvig med säkerheten, och sätter därför alltid gränsvärden väldigt lågt.
57 svar · 15,4k läst
·
T
tandsjojorgen: [citat] Hallå! Fick du till pannan? Är nämligen så att mina svärföräldrar nyss köpt en likadan panna och samma problem uppstår för dom. Nymålat och fixat pannrum så är lite tråkigt när det ryker in en massa. Pratat med kundservice och dom påstod att det är för att dom har utanpåliggande skorsten. Vilket känns märkligt, så har kollat runt på forum och ditt problem är
8 svar · 3,5k läst
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Det är en panna som man även kan elda med ved. Det ser man på att det sitter en dragregulator monterad. Ut med grejerna och installera en bergvärme eller en luft/vatten.
40 svar · 4,9k läst
·
G
GLByggaren: [citat] Supertack!!
4 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: Inye säker nu, men rören på sidorna är säkert för uft att åka i, värms av kaminen och blåses ut upptill md fläkten nertill. Brukar vara en motordimmer till fläkten för att ställa en fart på den. Sen finns det inga filter. Det med plugga rör, fungerar fläkten som ska blåsa luften, har du provat att ta bort isoleringen, blir det värme som kommer ur dom då och troligtvis ska
3 svar · 689 läst
·
K
Kane: [citat] Spännande. Inga bilder eller mer text att delge?
1 svar · 468 läst
G
gbgustaf: Om det går att lyfta av locket på toppen så torka rent där under. Det kan finnas mycket damm och skräp, och i värsta fall någon plastbit.
8 svar · 732 läst
S
sprucetwig: Din plan låter ju krångligare än att helt enkelt bygga en riktig kakelugn? Kakelplattorna behöver ju något att muras ihop med. För att demontera den behöver du en massa vatten för att lösa upp leran den är murad med. Försöker du utan vatten kommer du säkert skada kakelplattorna.
13 svar · 1,6k läst
·
B
Bassrunner: [citat] Samma här när veden är bra. Men jag har vid något tillfälle köpt ved som varit kass och inte orkat vänta på att den ska torka. Då är det lättare att få fyr med lite papper överst. Men, annars tändkub och bark eller småstickor. Eller utan tändkub!
7 svar · 839 läst
J
jonaserik: Ser inget fel i det, men dom är paralella i båda laddning och urtappning, jag har dom var för sig på laddningen. Laddar första ( din med elpatronerna ) och sen skiftar till nästa med en motorventil till nästa. Då kan det aldrig bli kok. Sen tar jag ut värmen i serie från tankarna med shunten. Skulle man lägga in för mycket och tankarna är nästan fulla, kan det bli ett kok. Nu har du
25 svar · 1,8k läst
·
Höghus
Höghus: Kanske kolla Blocket/Marketplace och se om du hittar nån gratisspis med varmluftsugn. Om du slaktar den borde fläkten iaf palla 300C. Om du inte har något emot att uppfinna lite alltså. Det kan nog vara ganska lagom storlek på en sådan fläkt. Annars en bordsfläkt som blåser, den du provade med kanske var för liten för att trycka luften. /Höghus
4 svar · 813 läst
·
V
Vector: Kanske ingen luft I tryckexpansionkärl?! Då kan trycket på vattnet fara jojo beroende på tempen på vattnet
2 svar · 460 läst
J
jack23: [citat] Kolla med sotarn också innan du börjar så det är ok.
4 svar · 1,1k läst
·
M
msjoqvist: Hej Har för mig att jag sett någon som hade ritning på hur de lösa plåtarna, ska se ut och bockas. Skulle behöva göra några nya. /Mats
0 svar · 503 läst
H
he-peter: [citat] Om man använder temp från 20 till 80 grader (delta T=60 grader) då kan det lagrar: 100kg stål = 0,83kwh 100kg täljsten = 1,31kwh 100kg vatten = 6,97kwh Hur snabbt det alstra av värmen beror på geometrin av kaminen, vilken form den har.
11 svar · 1,1k läst
S
Småbrukaren: Tjusigt!
1 svar · 452 läst
·
M
MatsBengtsson89: Skall haspen vara fjäderbelastad på något sätt? I så fall kan fjädern ha släppt. Har du kvar manual med sprängskiss?
1 svar · 906 läst
·
K
keihin84: Tycker att keramikrostret i min Vedex 3300 börjar se lite slitet ut, men det kanske håller länge ännu?? (Sotaren har inte sagt nåt). Funderar om det kan vara en bra idé att skära ut en stålplatta med samma avlånga hål att lägga ovanpå keramikrostret, för att förlänga livslängden?
0 svar · 490 läst
·
D
dolt_fel: Hej! Har en braskamin i mitt hus av okänd ålder. Kan vara allt från 1910 till 2024 modell. Tänkte byta ut tätningslisten på den, men blir lite fundersam om dessa någonsin gjordes i asbest, eller om det bara är att riva av den? Online hittar jag inget om att dessa tillverkades av asbest, men tänkte att det är värt att fråga :) Bifogar bild (även om det inte säger så mycket). Tack
0 svar · 605 läst
·
L
Lagerström: [citat] Ser faktiskt ut som att tätningslisten är för bred vilket gör att luckan inte kommer in mot kanten i framkant. Blir att byta list imorgon
9 svar · 755 läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Fuska absolut inte genom att använda något annat än stenull! De som gjorde ombyggnationen på min tidigare kamin knackade upp den gamla murade skorstens-genomfrörningen i väggen och ersatte med ett spirorör med glasull runt. 20 år höll det oväntat nog, men sedan blev det brand i väggen. När brandkåren rev ned i samband med eftersläckningen så var glasullen bara en tunn smet kring
18 svar · 3,5k läst
·
J
Joachim: Temostaten bytt så nu funkar allt som det skall. Tack för input.
22 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.