13 798 läst ·
3 svar
14k läst
3 svar
Vad putsar jag kalciumsilikatskivan med?
Jag trodde det här skulle vara en ganska basic sak att ta reda på, men så verkar det inte vara. Vi har installerat en gjutjärnskamin och på väggen bakom (i en hörn) sitter två brandväggsskivor av märket Silca/Silica. Dessa är råa/gråa och jag vill putsa dem så att de ser ut som en klassisk murstock i ett kök med vedspis tex, men vad ska jag använda?
Jag har säkert frågat i tio butiker och ingen vet och alla tycker att det är en jättekonstig fråga. Har också försökt kika när martin timell gjorde en spis i ett kök på TV4, men han säger bara vad han putsar området i närheten av spisen med, inte vad han sätter på silikatskivorna bakom. Någon här måste ju ha gjort det?
Jag har säkert frågat i tio butiker och ingen vet och alla tycker att det är en jättekonstig fråga. Har också försökt kika när martin timell gjorde en spis i ett kök på TV4, men han säger bara vad han putsar området i närheten av spisen med, inte vad han sätter på silikatskivorna bakom. Någon här måste ju ha gjort det?
Här finns Silca puts om det fungerar?
http://shop.konstruktion.nu/brandmur-omramningar/silca-kalkputs
http://shop.konstruktion.nu/brandmur-omramningar/silca-kalkputs
Vad putsade du med?E Exuperance skrev:Jag trodde det här skulle vara en ganska basic sak att ta reda på, men så verkar det inte vara. Vi har installerat en gjutjärnskamin och på väggen bakom (i en hörn) sitter två brandväggsskivor av märket Silca/Silica. Dessa är råa/gråa och jag vill putsa dem så att de ser ut som en klassisk murstock i ett kök med vedspis tex, men vad ska jag använda?
Frågan kvarstår! Ingen som vet vad som sitter bäst? Går att måla?
Klicka här för att svara