Jag har en 20 år gammal pelletsbrännare Viking 9990, som alltid funkat bra, men nu blir det så mycket aska i rostern, jag måste tömma den flera gånger i veckan annars blir det tändfel.
Någon som vet vad det kan bero på?

Är det aska så beror det på hög askhalt i bränslet. Är det även kol så är förbränningen dålig.

Annars är det tyvärr nog det vanliga. Mycket löst spån ihop med pelletsen brinner inte på samma sätt utan ställer bara till det.
I år blev det SCA pellets för min del och jag har nog aldrig rengjort så lite som i vinter.

Jag bytte till SCA pellets nu i vinter, hade tidigare Klintpellets från Skellefteå, hur ofta är normalt att behöva tömma askan om man har bra förbränning?

H
K Karin Lindberg skrev:
Jag har en 20 år gammal pelletsbrännare Viking 9990, som alltid funkat bra, men nu blir det så mycket aska i rostern, jag måste tömma den flera gånger i veckan annars blir det tändfel.
Någon som vet vad det kan bero på?
Du behöver mäta in pelletsbrännaren efter den nya pelletsen.
1 liter pellets från olika fabrikat väger olika mycket vilket betyder olika mycket energi.
Därför får du mycket aska med ny pellets.

Ring en tekniker med rökgasinstrument så får du din brännare att förbränna pelletsen rätt.

• Gilla
Karin Lindberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.