Hej! Häromveckan när jag satte igång vedpannan för att elda i fritidshuset började det låta i laddomaten. Ett något sörplande/skrapande ljud, ganska högt. Jag vågade aldrig tända mtp kok osv. Provade att slå på och av ett par gånger men samma missljud. När jag reglerar varvtalet på pumpen så ändras ljudets karaktär något, så pumpen är nog inte helt slut iaf. Kan det vara luft? Kan man lufta pumpen? Kan det vara något annat? Mvh Erik
 
  • Laddomat-enhet med tre temperaturmätare och en cirkulationspump i ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa lite till hälften,den blanka skruven i änden på pumpen under gång, sprutar inget vatten. Är det luft i pumpen så kommer det att fräsa lite och luften i pumpen går ur den. Vid luft i pumpen, brukar det höras som ljud av sockerdricka som fräser och kunna komma i etapper högre och mindre ljud.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.