jonmo
jonmo: Riktigt pinsamt att missa på K/Ca. Jag har ju faktiskt representerat Sverige i kemiolympiaden, detta är ju iofs i linje med det faktum att vi sällan medaljeras i den...
3 svar · 539 läst
Huggabuggaa
Huggabuggaa: [citat] Det tycker jag låter som en vettig idé :)
4 svar · 696 läst
·
markus3
markus3: Du har ju rätt. Dovre står det. Nu har jag lurat ut vilken modell det är. https://www.dovre-ofen.de/ALL%20FILES%20GERMAN%20WEB/Dovre%202000%20series%20DE%20german_c.pdf Phoenix T2000SGL Hittar dock ingen manual för den modellen. Har mailat tillverkaren.
2 svar · 474 läst
·
B
BSOD: Teoretiskt så värms en 500l tank upp med 37c i timmen, om man inte har något värmeuttag (och kaminen verkligen ger 16kW - med normal ved är det säkert lägre). Det går snabbt i alla fall. Å andra sidan är det Västernorrland och ofta kallt, så jag gissar att det är ett antal kW som går direkt ut i huset, inte in i tanken? Jag tycker det låter väldigt litet. För stor tank är
15 svar · 2,5k läst
H
he-peter: [citat] Blir ju en hel del tändved, flis och näver, när man kapa och klyver. För min del tycker jag der är ett bra sätt bli av med det när man använder det för att tända.
10 svar · 1,4k läst
A
AT: Tackar för det, då får det bli så.
5 svar · 589 läst
·
H
heimlaga: [citat] Jag vet inte varför folk hamrar på om det där. Samma människor som gör saker som är betydligt mer miljöovänliga och hälsofarliga. Är det något annat syfte som ligger bakom? Skaffa mer makt åt de stora energibolagen? Underminera vår nationella förmåga att klara kriser? Skapa ett klassamhälle där arbetarklassen är ännu mer beroende av arbetsgivaren? Underminera ekonomin
275 svar · 75,0k läst
·
N
Neptim800: [citat] Hej! Nej, skivan är 100 mm smalare än den rektangulära rökgången, så det är 50 mm öppen spalt på resp sida. Gjorde skivan i 30 mm Vermiculite, och fick MVG av sotaren vid besiktningen! 👍😀
2 svar · 1,5k läst
·
M
Maxitupla: [citat] Då verkar det som att denne är felkopplad eller fel inställd på något sätt. Det verkar som att pannans termostat bryter strömmen till brännaren. Det är alltså inte brännarens termostat som stänger ner. Några möjliga orsaker och lösningar: - matningen är via pannans termostat, vilket är en bra säkerhets grej och bör vara så. Men... Pannans termostat är ställt lägre
19 svar · 1,1k läst
F
fribygg: pbs.nu har vad du söker
3 svar · 517 läst
F
fredrik_pe: Är mycket nöjd! Svårt att mäta effekten, men ett riktigt uppsving mot tidigare öppen spis. Krävs inte många pinnar för att få upp värmen ordentligt på stora delar av entréplanet.
76 svar · 15,6k läst
·
utmarkabon
utmarkabon: [citat] Det stämmer nog. Huset är inte tätt som en akvarium, så luften dras in igenom fönster, dörrar, ventilation… det blir inte vakuum 😊
9 svar · 823 läst
·
H
Hybro: Och fäster med vattenglas om inget bättre finns.
2 svar · 631 läst
B
Bengt Viklund: Problemet är löst. Det var ett litet hjul under maskinen som hade hoppat ur styrskenan. Nu är det åtgärdat och sågen fungerar som den skall. Bengt
1 svar · 623 läst
·
Demmpa
Demmpa: Mellan pannan och säkerhetsventilen får det inte sitta någon ventil. Tyvärr är det stor risk att ventilerna i unionskopplingarna vid cirkulationspumpen börjar läcka när du vrider på dom. Har du avstängningsventiler mot radiatorkretsen? Ju mer du minskar risken att vatten förflyttar sig ju mindre vatten rinner ut. Försök att minska risken att luft kommer in i systemet.
2 svar · 541 läst
·
B
Bjober: [citat] Nu har jag iofs en dubbelt så stor panna som dig så jag laddar den på 2 inlägg. Men som jag ser det kan man knappast ha för stor tank även om man har en liten panna. Man "måste inte elda som en tok" för att få den full. Man eldar när man vill och då är det en fördel att kunna elda rejält när man vill. Jag upplevde stor förbättring även när tanken är i princip tom, 4
25 svar · 3,1k läst
·
T
Tobias Eriksson1980: Hejsan, har detta spjäll uppe på vinden med en vajer som går ner i golvet, men den kommer inte ut någonstans i köket. Problemet är att i spiskåpan i köket sitter köksfläkten monterad och matos ventileras inte ut genom skorstenen när spjället är stängt och är det öppet går mycket av värmen från vedspisen rakt ut genom skorstenen. Någon som har en bra idé om hur jag skulle
0 svar · 518 läst
·
K
Kaveldun: [citat] Funderar på att göra detsamma. Har nu den minsta modellen av Ctc Norah, självcirkulation utan ackumulatortank. Hus på ca 100 kvm. Tänker att en tank på 750 kanske kan vara lagom? Hur många inlägg behöver du göra för att fylla 500 literstanken? Blir det mycket överskotts-/ strålningsvärme i köket om man eldar för värme på elementen och i tanken tycker du?
68 svar · 37,6k läst
·
L
lob: Xxargs svar är väldigt bra och uttömmande men jag vill tillägga(om jag inte missat att någon redan nämnt det) att man INTE ska aska ur kaminen helt. Lämna ett asklager över rostertallriken så minskar risken att den deformeras. Har gjort det misstaget med min Andersen 4 i huset och en Handölkassett i fritidshuset. /LOB
10 svar · 1,3k läst
·
Per-Anders Rydén
Per-Anders Rydén: [citat] Kanske problemen ligger i att vi har ibland för bråttom. Syretillförseln för att reglera temperaturen. Att göra värmen resp.och behålla den inomhus är svårt. Vad skall den vara?/Anders
130 svar · 36,0k läst
·
Kapsyl
Kapsyl: DET hade varit tufft 😀 (morfar föddes 1896)
36 svar · 8,7k läst
·
H
heimlaga: Fundera också på hur ofta ni behöver reserv-värmekällan. Beroende på er livssituation kan det vara allt mellan några dagar vart tredje år och tre månader i året.
7 svar · 760 läst
·
T
Tom jonsson2: förstår hur du tänker men min panna är rätt stor så går åt rätt mycke pellets bara för att värma pannan så därför vill jag passa på att ladda mera vatten när pannan väl är varm om du förstår hur jag tänker
4 svar · 554 läst
·
J
Jochi: [citat] Har för mig att Albin s 425 är en fastnrämslepanna med underförbränning. Mesta luften bör släppas in närmast brasan som primär luft. Vid vedeldning kan man ha rökgastemp så låg som 150 C, min 220 vid oljeeldnimg för att svavel inte skall kondensera ut i skorstenstoppen. Hög rökgstemp uppstår vid för stor brasa och stor sotbeläggning. Vet inte pannas märkeffekt. Kan stå
12 svar · 1,7k läst
·
X
xxargs: Kolla om den är gjord för 6 eller 8 mm pellets eller om den klarar båda. 6 mm pellets är vanligast i europa är ofta både dyrare och mer svår att få tag på i perioder här eftersom det som tillverkas här i sverige exporteras i stora mängder ned till europa (läs tyskland) medans 8 mm pellets är en mer svensk/nordisk företeelse och går inte alltid så bra i pelletspannor för 6 mm då
1 svar · 818 läst
M
Mapet890: Monterade en keddy kassett i öppna spisen för tre år sedan. Det luktade om den när den var ny. Jag har för mig att det tog ganska många eldningar innan det gav sig. Säkert 10 eldningar eller kanske mer till och med
5 svar · 1,8k läst
Patrik440
Patrik440: Några bilder: [bild] [bild] [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
NielsenEmil
NielsenEmil: [citat] Jodå, problemet är löst. Det visade sig att kontakten som sitter längst ner till vänster i bild glappade.. Löstes snabbt och enkelt genom att trycka till den ordentligt. Ibland är man så inställd på att problemet är komplicerat att man missar att kolla den enklaste lösningen...
2 svar · 1,2k läst
·
D
Daniel 109: Jag gissar att det är en Viadrus Herkules U22 35kW (inte kwh). Den har inte varmvatternberedare. Dessutom har du en laddomat mot pannan. Så jag gissar att denna laddmgrupp är monterad mellan tekniktank och slavtank. En något udda lösning, som definitivt inte ger mer värme. Problemet är att pannan är kass. Jag bytte ut en Viadrus 60kW mot en modernare men äldre 30kW panna och ångrar inte
3 svar · 673 läst
·
B
Belastar: [citat] Ofta går luften in bakom insatsen och värms upp och går ut i rummet. Den luften blir då även tilluft till insatsen.
1 svar · 453 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.