Vad krävs för undantag för bygghöjd vid attefallshus som planeras närmare än 6m till almänning
I det aktuella fallet beräknas markhöjd på en lågt liggande väg och detta gör att Attefalshus blir för högt
Villa som ligger på tomten har samma höjd på grund som det tänkta attefallshuset.
Regelverket säger att det finns undantag men bygglovshandläggare anser att det inte finns undantag HJÄLP!!!
 
Låter som lite begreppsförvirring. Avståndsgränsen är 4,5m för attefallshus. De får byggas närmare gränsen än 4,5 m OM grannen godkänner. Är grannen då allmän plats så kan man inte får grannegodkännande. Men någon 6m gräns finns inte.

När det gäller bygglovfria byggnader som attefallshus och friggebodar så finns regler för storlek, höjd osv. Dessa gränser är absoluta, finns inga undantag.

Om du däremot bygger ett hus med bygglov, så behöver det följa diverse regler, framförallt detaljplanens begränsningar (kan ex. vara minst 6m från en tomtgräns). Men i bygglovsprocessen kan man då bevilja mindre avvikelser från dessa regler.

Det är alltså en fundamental skillnad mellan bygglovsfria byggnader som attefallshus, och byggnader som byggs med bygglov. Två helt olika regelsystem.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter som lite begreppsförvirring. Avståndsgränsen är 4,5m för attefallshus. De får byggas närmare gränsen än 4,5 m OM grannen godkänner. Är grannen då allmän plats så kan man inte får grannegodkännande. Men någon 6m gräns finns inte.

När det gäller bygglovfria byggnader som attefallshus och friggebodar så finns regler för storlek, höjd osv. Dessa gränser är absoluta, finns inga undantag.

Om du däremot bygger ett hus med bygglov, så behöver det följa diverse regler, framförallt detaljplanens begränsningar (kan ex. vara minst 6m från en tomtgräns). Men i bygglovsprocessen kan man då bevilja mindre avvikelser från dessa regler.

Det är alltså en fundamental skillnad mellan bygglovsfria byggnader som attefallshus, och byggnader som byggs med bygglov. Två helt olika regelsystem.
Visst är det så att med ändringarna som kommer 1a oktober kan kommunen ge granngodkännande för attefallare närmare än 4.5m till allmän plats? Eller minns jag fel?
 
M MrDizzy skrev:
Visst är det så att med ändringarna som kommer 1a oktober kan kommunen ge granngodkännande för attefallare närmare än 4.5m till allmän plats? Eller minns jag fel?
Det är inom 6 meter till allmänning som jag skrev ej till granne 🫣
 
L lenaa skrev:
Det är inom 6 meter till allmänning som jag skrev ej till granne 🫣
 
  • Textdokument om attefallstillbyggnad, detaljplan, gränsen och grannars medgivande med stycken och rubriker i svensk text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
eh?
var får du 6m ifrån?


dessutom om man kollar på
https://www.regeringen.se/contentas...be105a6381/ett-nytt-regelverk-for-bygglov.pdf
paragraf 4.7.3 (sida 161) så ska kommunerna kunna ge "granngodkännande" för allmänplats efter den 1 Oktober 2025

Och i den pdf:n om kommande regler så är det 4.5m som gäller, dvs är kunna bygga det mindre än 4.5m så måste man ha granngodkännande för att kunna bygga attefall utan bygglov.
 
M MrDizzy skrev:
eh?
var får du 6m ifrån?


dessutom om man kollar på
[länk]
paragraf 4.7.3 (sida 161) så ska kommunerna kunna ge "granngodkännande" för allmänplats efter den 1 Oktober 2025

Och i den pdf:n om kommande regler så är det 4.5m som gäller, dvs är kunna bygga det mindre än 4.5m så måste man ha granngodkännande för att kunna bygga attefall utan bygglov.
Läs översta raderna i bif bild
De står 6 meter till "allmänning" enligt vad jag läser 🤔
 
L lenaa skrev:
Vad krävs för undantag för bygghöjd vid attefallshus som planeras närmare än 6m till almänning
I det aktuella fallet beräknas markhöjd på en lågt liggande väg och detta gör att Attefalshus blir för högt
Villa som ligger på tomten har samma höjd på grund som det tänkta attefallshuset.
Regelverket säger att det finns undantag men bygglovshandläggare anser att det inte finns undantag HJÄLP!!!
Jag tror du blandar ihop olika saker.

Attefallshus får byggas 4,5 meter från gränsen om inte grannen medger närmare placering (i höst ändras reglerna så att även kommunen kan ge medgivande för allmän mark) .

Attefallshus får vara max 4,0 meter höga. Inga undantag finns, utan vill man bygga högre blir det en "vanlig" byggnad som kräver bygglov och måste passa inom detaljplanens regler.

Sen kan det vara en utmaning att räkna ut varifrån dessa 4,0 meter ska mätas...
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Läs översta raderna i bif bild
De står 6 meter till "allmänning" enligt vad jag läser 🤔
Fast det är i relation till hur nockhöjd ska beräknas, inte de 4.5m som gäller för byggnadens placering utan medgivande från granne.
 
useless useless skrev:
Jag tror du blandar ihop olika saker.

Attefallshus får byggas 4,5 meter från gränsen om inte grannen medger närmare placering (i höst ändras reglerna så att även kommunen kan ge medgivande för allmän mark) .

Attefallshus får vara max 4,0 meter höga. Inga undantag finns, utan vill man bygga högre blir det en "vanlig" byggnad som kräver bygglov och måste passa inom detaljplanens regler.
Bygghöjd står de i frågan ej avstånd till granne
 
Är det en väg eller skog på almänningen?
 
Och d
L lenaa skrev:
Bygghöjd står de i frågan ej avstånd till granne
Problemet du har är regelverket.

Står byggnaden närmare allmän mark än 6m ska markhöjden beräknas baserat på allmänningens markhöjd, inte tomtens markhöjd.
Huset ligger längre från gränsen och har därmed ett annat beräkningsunderlag för nockhöjden än din attefallare.

Och handläggaren har helt rätt i att det inte finns undantag för attefallare.
Däremot kan du begära ett bygglov och därigenom få avvikelser godkända, men det är per definition inte en attefallare längre.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Står byggnaden närmare allmän mark än 6m ska markhöjden beräknas baserat på allmänningens markhöjd, inte tomtens markhöjd.
Fast det gäller väl bara om det är en gata? Är det skog och allmänheten inte ser fasaden gäller de vanliga reglerna med medelmarknivån.
 
useless useless skrev:
Fast det gäller väl bara om det är en gata? Är det skog och allmänheten inte ser fasaden gäller de vanliga reglerna med medelmarknivån.
Ja, jag använde samma uttryck som den bifogade bilden och som TS använde för enkelhets skull, men du har helt rätt i att texten lyder
“angränsande gatas medelnivå invid tomten”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.