Stora värmeverk är ju en hel processindustri som arbetar kontinuerligt och det ska vi nog inte blanda ihop med våra enkla vedkaminer.:cool:

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Nu är det ju så att även den färska veden som legat ca en månad i det extremt torra vädret har torkat ganska bra. Skulle gissa att den är lika torr som veden var 2017 efter hels våren och juni månad.
Jo, visst har det torkat bra i år men att veden blivit så torr att den måste blandas med färsk ved är inget jag köper.
Den björkved jag nu klyver är så sur att det stänker om den och det är inget som man kan lägga in i en kamin, blir ju rena ångbastun. Däremot torrgranar och de rötfria delarna skulle man nog kunna kasta in vinter.
Så nej, jag är nog inte övertygad om att ved kan bli för torr däremot kanske man kan elda med "sur" ved tack vare den torra men att verkningsgraden i sin helhet ändå blir sämre.;)

Man ska ju ta in veden i ”boa” i juni/juli; efter den tiden är ju det för hög luftfuktighet.
Men luftfuktigheten måste ju också påverkas av väderläget. Nu t ex har vi haft/ har/ den torraste och varmaste maj sedan mätningarna startade. Jag kommer att börja plocka in veden redan nu. Jag är övertygad att det kommer att braka loss världens oväder när det här högtrycket ger vika. Sedan är det mycket möjligt att det kommer att regna och blåsa i flera månader.
Vår ved är avverkad och upphuggen sistlidna vinter.
Jaja, ovädret brakade inte loss. 2018, den legendariska sommaren då bonden grät över högtryck hela sommaren. Undra när det kommer hända igen. Nu 2025 funderar jag på att ta in veden längst ut i stapeln redan nu. Kluven i jan/februari och sedan dess har det blåst som fasiken och solen lyst på vedhögen. Får ligga inne i ladan till vintern 2026.

johnjensen johnjensen skrev:
Nu 2025 funderar jag på att ta in veden längst ut i stapeln redan nu. Kluven i jan/februari och sedan dess har det blåst som fasiken och solen lyst på vedhögen.
När veden är torr (och har klang då du slår ihop två vedträd) kan du ta in den.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När veden är torr (och har klang då du slår ihop två vedträd) kan du ta in den.
Tack, bra svar! Klingar rätt bra när jag slår ihop dem. Inne i ladan är det annars bra ventilation.

johnjensen johnjensen skrev:
Tack, bra svar! Klingar rätt bra när jag slår ihop dem. Inne i ladan är det annars bra ventilation.
Hur klingar det när dom är för torra ? Det blev dom nämligen 2018. Men jag glömde att kolla😀

Hur klingar det när dom är för torra ? Det blev dom nämligen 2018. Men jag glömde att kolla😀
Har du redan eldat upp veden från -18?

Jag har alltid ved för minst 2 år färdig och har aldrig märkt av att den blivit för torr. Gammal barrved långt in i vedbodar kan ju bli som mjöl, men det beror ju på kvarsittande bark på runda okluvna bitar och insekter.

F fribygg skrev:

Jag har alltid ved för minst 2 år färdig och har aldrig märkt av att den blivit för torr. Gammal barrved långt in i vedbodar kan ju bli som mjöl, men det beror ju på kvarsittande bark på runda okluvna bitar och insekter.
Mina klantar från 2018 är sedan länge uppe i atmosfären och jobbar med växthuseffekten😀

F fribygg skrev:

Hitta en liten mängd av dessa, dom väger inte mycket efter 20år inne i en vedbod.

Norrtull Norrtull skrev:
Hitta en liten mängd av dessa, dom väger inte mycket efter 20år inne i en vedbod.
De värmer lika mycket per kilo torr ved du bär in och eldar.

Jo men en skottkärra väger ju som en vedkorg med ek. 😂

Norrtull Norrtull skrev:
Är det inte lättare att hantera en skottkärra med asp än en svintung korg ek?

Norrtull Norrtull skrev:
Sällan eller aldrig har jag behov av så mycket värme som ekved avger, men min snart nittioåriga mor gillar att elda ek, och blandat med torr gran eller asp är det inte så dumt;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.