579 läst ·
3 svar
579 läst
3 svar
Vattenmantal spis och placering av accumulatortank
Har tittat en hel del på olika vattenmantlade spisar. Skulle passa fint med en vattenmantlad insatskamin mot vardagsrummet mitt i huset eller eventuell en vattenmantlad kokspis i köket, men funderar på hur man ska placera accumulatortankarna i ett enplanshus utan källare för att dra nytta av värmen till varmvatten och även andra rum.. De måste som jag förstår det stå i ett pannrum och det blir konstigt att placera ett pannrum mitt i huset. Kan man dra rör för den vattenmantlade kaminen via någon kulvert i eller under plattan till ett pannrum placerat längre bort? Någon som gjort eller sett något liknande?
Nej!! Du ställer ack tanken där den får plats i närhet till kamin. Den blir som en termos som du sen tar varmvatten och värme vatten till elementen ifrån.G Grevlingen skrev:Har tittat en hel del på olika vattenmantlade spisar. Skulle passa fint med en vattenmantlad insatskamin mot vardagsrummet mitt i huset eller eventuell en vattenmantlad kokspis i köket, men funderar på hur man ska placera accumulatortankarna i ett enplanshus utan källare för att dra nytta av värmen till varmvatten och även andra rum.. De måste som jag förstår det stå i ett pannrum och det blir konstigt att placera ett pannrum mitt i huset. Kan man dra rör för den vattenmantlade kaminen via någon kulvert i eller under plattan till ett pannrum placerat längre bort? Någon som gjort eller sett något liknande?
Ställde samma fråga till chatgpt och fick svaret att placering av accumulatortank har följade krav enligt Boverkets regler:
| Krav | Gäller |
|---|---|
| Välisolerad rördragning | ✅ |
| Brandskydd EI 60 (väggar/tak/golv) | ✅ |
| Golvbrunn och tät golvyta | ✅ |
| Säkerhetsventiler och expansionskärl | ✅ |
| Serviceåtkomst | ✅ |
| Ventilation (passiv eller aktiv) | ✅ |
| Tillverkarens installationsanvisningar följs | ✅ |
Det är goja. Strunta helt i det svaret.
Klicka här för att svara