Här är en bild på mitt bygge hitills, kommer nog fler sen.
Tack för all hjälp jag fått av er, vi hörs.

Pannrummet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Najs! Önskar också att jag hade det utrymmet...

Kommer ju framöver behöva isolera rören, vad rekomenderar ni för isolering o isåfall varför?
Kan isolering från biltema/jula duga? Hur stor skillnad är det, lönar det sej med dyrare isolering?
Annat o tänka på gällande isolering av rör?

Regla upp en vägg med stålreglar och gips tryck i så mycket isolering du bara kan minst 30 cm på sidorna och 50 på topp, strunta i rören, de blir ju också isolerade så att säga på köpet. Ta sedan och åk till Classe O och köp digitala mätare för temp med 3 meter sladd till givare. Detta är mitt tips.

Förresten det blev fett najs...hobbyrummet asså.d^_^bd^_^b

Spirorör in till armaturer och apparater är ett tips.

Hembränningsapparat? :)

Vad är det för panna o tankar?

Försöker igen, är det nån som kan förklara vad jag ska ha för isolering på rören framförallt, o i såfall varför?

Anduro skrev:
Försöker igen, är det nån som kan förklara vad jag ska ha för isolering på rören framförallt, o i såfall varför?

Hör med den lokala vvsaffären, vuilken som helst är bättre än ingen. Och du ska ha den för att värmen ska göra nytta i ditt hus så länge som möjligt.
om du vill ha värme i källarn så kommer det bli spillvärme så det räcker ändå.

Jag förstår varför jag ska isolera, men undrar om ni har nåt tips på prisvärd isolering?
Alltså duger det med biltemas eller ska man ha nån av dom som rinkaby säljer tex?
Motivera gärna varför.

Jag har varit och känt på biltemas Isolering och jag la direkt ner tanken på att använda den. Verkar vara dåligt isoleringsvärde och svår att få tät och snygg. Tror inte den tål så höga temperaturer heller. Materialet åldras nog snabbt.
OBS ingen fakta bakom mina påstående ovan.
Jag rekommenderar att använda Rinkabys Gullfiberskål om du inte har bråttom, kan inte rekommendera den böjliga.
Finns bra instruktioner för att komma igång med rörskålar på internet.
Har du bråttom är Armaflex med förlimmad skarv helt suverän, inget skärande i böjar. Isolerarna på jobbet menar dock att all Armaflex med tiden blir hård om den används till värme, men det kan ju vara gamla fördomar.

Lycka till! Ser riktigt snyggt ut på bilden!

Ja det blir nog gullfiberskål från rinkaby, pratade nyss med en jobbarkompis om detta o han sa som jag trodde att biltemas är till för tappvattenrör. Men du vad är det för fel på den böjliga?

Tack för hjälpen o komplimangerna, har lyckligtvis min vän micke som är rörmokare till hjälp med rörbygget m.m. tack micke!!

Vi hörs mvh Anduro

Den böjliga har sämre isolervärde än den vanliga aluklädda rörskålen. Jag hjälpte min svärfar att isolera hans pannrum som varit oisolerat sen 8år. Vi köpte Isovers förtejpade alubeklädda skålar. Det gick rätt snabbt även med att snedkapa i krökarna. Det var lite segt i början, men sen rullade det på snabbt.
Bättre att det går lite långsammare än att det fungerar sämre.

Bra jobb förresten.

Mvh Gordon

Redigerat:
Jag håller med GordenE på alla punkter, men förutom att den böjliga har sämre isoleringsvärde så är den känslig för mekanisk påverkan och trycks lätt ihop och förblir så vilket borde försämra isoleringsvärdet ganska mycket. Dessutom är den inte rolig att göra T eller finlir till ex ventiler med den. Hade den varit mycket billigare skulle jag kunna rekommendera den, men inte till det priset.
Vill man tvunget ha böjlig mineralull är det bättre att få tag på Parocs böjliga, den känns betydligt bättre och enklare att jobba med.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.