S
Tråden är biobränsle.
Är det någon som eldar med havre?

Hej Skalman,

finns nog en hel del lantbrukare som eldar med egenodlad havre.
jag tror att jag känner ett par stycken.

Men de har inte tid att hänga på byggahusforumet.

//KoW

Jag tycker det är slöseri med basvara till havrekakor jag...;)

Sök i forumet på havre, det finns flera tidigare trådar.

S
Åh....jag ber.....jag vet att det finns tidigare inlägg. Jag har bidragit själv en hel del.
Det är bara lite dött på just den fronten tyckte jag.

Glufsglufs, jag får väl odla vad jag vill på mina åkrar, salix tex? Eller havre kakor eller eldningshavre? Det finns de som eldar med ärter. Inga problem nu när armén inte har ärtsoppa längre.
;-)

Skalman skrev:
Åh....jag ber.....jag vet att det finns tidigare inlägg. Jag har bidragit själv en hel del.
Det är bara lite dött på just den fronten tyckte jag.

Glufsglufs, jag får väl odla vad jag vill på mina åkrar, salix tex? Eller havre kakor eller eldningshavre? Det finns de som eldar med ärter. Inga problem nu när armén inte har ärtsoppa längre.
;-)
Så sant så sant, men jag gillar havrekakor d^_^b

S
Då skall jag spara lite åt dig. Hur många kilo havre behöver du?:D

S
Anledningen till att jag drog igång havreeldningen är att jag undrar om det hänt något nytt, framsteg, förbättringar osv, på den fronten, eller är jag fortfarande ensam om att inte skapa myrsyra med min brännare?
Skulle vara roligt att veta hur det har gått för de andra som ledar med havre.

Hej jag är inne på mitt femte säsong med havre kör med Eco Tec har inga problem med myrsyra det hänger väl ihop med temperaturer i skorstenen, utan problemet är väl priset i år den har ju ett marknadsvärde på ca. 1: 40 i år mot 70 öre ifjol , startade brännare i början av Aug. har inte rengjort den ännu utan den tuffar på har väl att göra med kvaliten av havre för ibland kan havren sintra på en 4-5 veckor så man är tvungen att rengöra brännaren men nu har den gått 3 mån. utan problem, bara skrapa pannväggarna och dra ur tuberna i min VB 40.Värmer 180 kvad. åtgång senaste året 7000 kg.

Jag eldar också havre. Fungerar utmärkt och ingen sintring överhuvudtaget. Beror kanske på att brännarröret är vattenkylt. Tuffar på som en oljebrännare tycker jag. Askutmatningen fungerar ypperligt och jag skickar dig lite info och idéer kring detta skalman!

• Pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför just havre? Varför inte vete eller korn?

Egentligen är det ju synd att elda mat men det kanske är en annan diskution...

S
Tack Sumpen och Snurre.
Det är just sådant jag efterlyste.
Det tjocka röret och det svarta horisontella på bilden, är det askurmatningen?
Ecotec brännaren Skumpen, är det en modifierad version för havre av den där modellen där skålen roterar?
Annars så bildas myrsyran vid förbränningen och har inget med skorstenen att göra.Mer än att det kommer ut där.
Lustigt med vattenkyld brännarrör. Min får ingen kylning alls och det är byggt av "ske...ns" vanligt byggstål. Gått 5 vintrar den också. Tidvis bara med manuell start senaste vintern på halvtid pga problem med själva pannan.
Min havrebinge rymmer teoretiskt nästan 7m3 men jag har fyllt ca 3000 kg två gånger per år i snitt. Huset 120 m2 i 1½plan och källare. Så vi förbrukar nog ungefär lika.
Kul att få höra av från er. Hoppas andra berättar åsså.

S
Hej "haavard"!
Det är inte mat jag eldar. Jag eldar upp bio bränsle jag odlat. Varifrån kommer etanolem mantillverkar till bilarna? I Sverig bla? Det är en annan diskussion. Jag tänkte lika från början. Vad sägs om att odla salix? Jo jag vet att världen hungrar. Men vet också att vi har överskott på mat. Om vi skall diskutera det så föreslår jag att man tar bort chips och annat onyttigt men trevligt men de är storsäljare.

Till havret. Vad jag vet brinner det bäst eller snarare ger mest med energi, och tyvärr aska. Men ack så svårt att tutta eld på egentligen.Lättast att transpoertera, rinner lätt och fastnar inte i rören och i silot osv. Det är kliet som är havrets problem vid förbränningen, därav askan. För att förbränna den också ordentligt krävs speciella saker/förhållanden. De allra flesta brännare bryr sig inte om den saken. Det räcker bra ändå och havret är billigast att elda. Om man behöver elda några hundra kilo mer eller mindre tror jag ingen bryr sig om. Som vanligt styr ekonomin. Jag törs erkänna att jag började utveckla min egen brännare för jag hade plötsligt inte råd att värma huset med min fattigpension. Så efter en kall vinter blev jag förbannad och satte igång. Kollade marknaden och besökte flera anläggningar i drift. Efter ett års experimenterande var min brännare klar. Du kan läsa om den i gamla inlägg här.

Var det tillfredställande svar?
Mvh
Skalman

Skalman skrev:
Då skall jag spara lite åt dig. Hur många kilo havre behöver du?:D
Bra fråga men om du kan leverera färdiga kakor vore det bättre...i så fall 5 kg d^_^b

Skalman skrev:
Tack Sumpen och Snurre.
Det är just sådant jag efterlyste.
Det tjocka röret och det svarta horisontella på bilden, är det askurmatningen?
Nej det svarta röret är rökröret till skorstenen.

Som Skalman säger. Varför skulle det vara oetiskt att elda havre? En stor del av etanolen som "miljöbilarna" kör på kommer från odlingar där man skövlat regnskogar. Ingen säger att det är oetisk om man låter åkrarna växa igen och hugger ner skogen till flis och ved.

Varför då elda havre? Jo som sagt så har det högst energiinehåll av de 4 sädesslagen, högst smältpunkt (tänker då på sintring) av askan samt att det normalt är det billigaste. I år fick jag betala ett något högre pris än förra året, 1,10 inkl moms per kilo. Pellets har ca 20% högre energivärde men är ju också betydligt högre i pris.

Har man en panna och brännare av bra kvalitet så har man heller inga problem med sintring eller myrsyra. Dock kanske inget för en villaägare eftersom det krävs ganska så stora lagringsmöjligheter samt att kunna ta hand om askan på ett vettigt sätt. Själv sprider jag den på åkern som en utmärkt gödsel, även bra till bärbuskar och gräsmattor.

Jag har två silo om totalt 30 kubik som jag lagrar havren i. Flexskruv från dessa direkt in till pannan. Asskruven (grov sak med kärna) löper ut i botten av ett kärl med lastarfäste och tömningsspjäll i botten. Blir ca 1 kubik kompakterad aska av ca 7 ton havre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.