Kan du inte bara koppla på dig på radiatorkretsen för värme till garaget?
Då räcker det med en termostat, ett dykrör och en pump till garaget.

Värmen till garaget löser jag nog så som du beskriver, men för varmvattnet är det lite knepigare antingen förvärmningsslinga och varmvattenslinga eller någon form av varmvattenberedare.

Du har inte snålat på ackvolymen direkt! Som många kunniga här på forumet skriver man kan aldrig ha för stor ackvolym. Problemet blir bara om man någon gång vill åka hemifrån en vecka eller så mitt i vintern då kan det bli dyrt att starta upp elpatronen, detta är väl enda nackdelen med stor ackvolym i en tank .Jag har 3 ackar på 750 liter styck åker jag hemifrån stänger jag bara 2 och kör med 1 den med elpatronen i.
Som tips har jag gjort en lösning på varmvattnet eftersom jag är skeptisk till vvc, jag tog en slinga på fördelningscentralen till gv på nb drog den till källaren till en separat acktank på 150 liter dockade den sedan till vvb. Detta funkar kanon finns alltid minst 150 liter 30 gradigt vatten i stället för att köra in 5 gradigt vatten i vvb, toppar sedan med el i vvb till ca 65-70. Jag valde bort vvc direkt eftersom jag har 40 m kulvert enkel väg och vi duschar oftast på kvällen så att ha vatten snurrande fram o tillbaka tycker jag inte är ok, dessutom hade jag en bra fungerande vvb på 200 liter redan.

silversmeden skrev:
Du har inte snålat på ackvolymen direkt! Som många kunniga här på forumet skriver man kan aldrig ha för stor ackvolym. Problemet blir bara om man någon gång vill åka hemifrån en vecka eller så mitt i vintern då kan det bli dyrt att starta upp elpatronen, detta är väl enda nackdelen med stor ackvolym i en tank
Skulle jag bygga pannrum så skulle jag se till att tanken är så stor att jag kan åka bort en vecka mitt i vintern utan att behöva el ;)

Jo, det är sant vem skulle inte vilja det. Men är det -20 och huset lite halvbra isolerat osv då skulle nog tanken vara såååå stor.

silversmeden skrev:
Problemet blir bara om man någon gång vill åka hemifrån en vecka eller så mitt i vintern då kan det bli dyrt att starta upp elpatronen, detta är väl enda nackdelen med stor ackvolym i en tank.
Hemligheten är att sätta elpatron högt i tanken...

Ja, hur man än gör så blir det som direktverkande el fast i tanken, men har man råd att åka tex på semester på vintern får man väl betala lite extra på elräkningen.

Kostnaden för lite el nån vecka är väl försumbar

Jo har man råd o dra en vecka på semester,så har man väl råda med lite el.Det går ju att elda upp acken innan man åker o ställa ner innetempen några grader.

Lite bilder på hur instalationen fortlöper.

• IM000332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IM000331.jpg
    Skapa konto
  • IM000333.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.