20 662 läst ·
24 svar
21k läst
24 svar
Billig hemmagjord UPS vid strömavbrott till panna
Uhm... Vad är det för verkningsgrad på en inverter då? Jag tänkte såhär.
Ordinarie nät (yttre nät) -> batteriladdare -> batteri -> strömriktare (inverter) -> cirkpump.
Kan du inte alltid ladda batteriet från nätet, och alltid köra cirkpumpen på batteriet.
Alternativt en likströmscirkpump?
Ordinarie när (yttre nät) -> batteriladdare -> batteri -> cirkpump (likström).
Inga reläer, inga omkopplingar? För du lär väl iaf ha en underhållsladdare kopplad till batteriet så att du vet att det alltid är fräscht när det behövs?
Ordinarie nät (yttre nät) -> batteriladdare -> batteri -> strömriktare (inverter) -> cirkpump.
Kan du inte alltid ladda batteriet från nätet, och alltid köra cirkpumpen på batteriet.
Alternativt en likströmscirkpump?
Ordinarie när (yttre nät) -> batteriladdare -> batteri -> cirkpump (likström).
Inga reläer, inga omkopplingar? För du lär väl iaf ha en underhållsladdare kopplad till batteriet så att du vet att det alltid är fräscht när det behövs?
Hej
jag lyfter och kapar den här tråden med en fråga. Får ni pumpar och elektroniska styrningar att gå med en billig växelriktare som ger trappstegsformad växelström? Vad jag har hört är det just pumpar och elektronik som kan vara känsliga på den punkten. Men riktarna med sinusvåg kostar ju mer än dubbelt så mycket så det finns ju en del att spara om den billigare duger!
Stenper
jag lyfter och kapar den här tråden med en fråga. Får ni pumpar och elektroniska styrningar att gå med en billig växelriktare som ger trappstegsformad växelström? Vad jag har hört är det just pumpar och elektronik som kan vara känsliga på den punkten. Men riktarna med sinusvåg kostar ju mer än dubbelt så mycket så det finns ju en del att spara om den billigare duger!
Stenper
Modifierad sinusvåg funkar, låter lite halvtaskigt bara om pumparna.
Ingen risk att skada pumparna?silversmeden skrev:
Kopplade precis in en UPS till min anläggnings cirkulationspump, laddomat (4030 med 2 pumpar) och lite styrningutrustning.
Cirkulationspumpen till radiatorerna låter ingenting på UPS-matningen, men dom till laddomaten låter väldigt illa, kan dom ta skada av den modifierade sinusvågen eller det är bara att köra på ändå?
Du kör väl bara vid behov via omformaren?Daniel78 skrev:Ingen risk att skada pumparna?
Kopplade precis in en UPS till min anläggnings cirkulationspump, laddomat (4030 med 2 pumpar) och lite styrningutrustning.
Cirkulationspumpen till radiatorerna låter ingenting på UPS-matningen, men dom till laddomaten låter väldigt illa, kan dom ta skada av den modifierade sinusvågen eller det är bara att köra på ändå?
Att det blir lite oljud är naturligt och i stort sett ofrånkomligt vid den enkla principen på sådan utrustning. Det finns en liten risk för att skada isolationen i motorerna om du kör kontinuerligt via den matningen. Samma problem var vanligt förr vid frekvensomformardrift av motorer, men det är säkert inget du ska behöva tänka på.
Ordna en omkopplingsautomatik om du inte redan har det, genom den urusla verkningsgraden är det ingen sparbössa att köra via omformaren kontinuerligt.
UPS:en går in automatiskt vid spänningsbortfall, så den "används" inte normalt sett.GK100 skrev:
Vi har relativt ofta strömavbrott, och det har hänt ett flertal gånger att vi fått spola kallvatten genom pannan för att kyla ner den när vi eldat med ved, så tanken är att laddomaten ska kunna ladda ackumulatortanken tills veden brunnit upp, vilket kan ta någon timme ifall vi precis fyllt upp pannan.
Klicka här för att svara