Jag postade denna fråga på Pellets.info men där är aktiviteten inte den man är van vid från detta forum, så jag provar här också.

Har precis blivit med CTC Ecoflex V, tuffade igång brännaren igår. Den har värmt med el några dagar innan dess. Mitt problem nu är att shunten inte verkar vilja öppna.

Fabriksinställningen på panntemp för eldrift är ju 50 gr och jag har läst att vid temperaturer på 50 gr eller under så stänger shunten för att skydda skorstenen. Så det är ju inte konstigt att den varit stängd. Men även med en panntemp på 80 gr så är den fortfarande stängd. Och i driftsinformationen står det att den strävar efter 25 gr ut men öppnade inte så att det gick ut 25 gr.

Med 7 gr ute så vill man ju ändå shunta ut lite till radiatorena, dessutom har jag radiatorer i källaren som jag vill ge mer värme på.

Så hur funkar det här egentligen? Jag kör med fabriksinställningarna på kurvan. Har provat både med avstängd och påslagen innegivare. Jag skulle ju manuellt kunna ställa upp shunten, men då är det ju ingen vits med ett styrprogram. Hur funkar det för er? Några tips?

Startade också min ecoflex för första gången igår.
Yttertemperaturen måste vara under intällt "husvärme från" värdet en stund innan radpumpen och shunten öppnar. Det tog en timma inna min hoppade igång.
Kan du öppna o stänga shunten från service menyn?
När jag provkörde min så visade det sig att shunten var felkopplad på plinten i pannan så den gick på fel håll.
Stängde när den skulle öppna o tvärt om..

Det här är ju löjligt. Visst var det precis det felet. De måste ha en praoelev på fabriken som kopplar elen just. Man borde kanske göra dem uppmärksamma på detta! Tack för tipset. Jag hade börjat fundera i de banorna men nu kom jag snabbare till rätt slutsats. Återstår bara att justera in systemet. Inte så lätt när 2 av 5 radiatorer finns i sovrum där det ska vara kallt. Står ju att alla ventiler ska vara fullt öppnade.

Skickat från min mobil

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.