6 589 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Nibe Vedex 3000 slocknar.
Vår vedex 3000 slocknar när man stänger luckan och fläkten går ner på lågfart. Med luckan öppen och fläkten på högfart blir rökgastemperaturen bara ca 200 grader.
Primärluftspjällen verkar vara som de ska och rör sig obehindrat, kanalerna verkar vara ok vad jag kan se och känna.
Keramiken är helt ny. (Problemet fanns innan rostret byttes).
Inget konstigt vid turbulatorerna.
Fläkten ser bra ut, inga missljud, snurrar lätt.
Skorstenen kontrollerad med kamera av sotarmästaren idag utan anmärkning.
Vad är felet?
Kan det vara fäkten som inte går fullt trots att den fungerar i båda hastigheterna?
Kom på nu att det kanske drar tjuvluft från askluckan eller luckan vid turbulatorerna men jag har inte lagt märke till att det har sett konstigt ut nu när jag kollat allt annat. SÅ mycket luft borde det väl inte dra in hursom? Är borta de kommande två veckorna så jag kan inte kolla...
Primärluftspjällen verkar vara som de ska och rör sig obehindrat, kanalerna verkar vara ok vad jag kan se och känna.
Keramiken är helt ny. (Problemet fanns innan rostret byttes).
Inget konstigt vid turbulatorerna.
Fläkten ser bra ut, inga missljud, snurrar lätt.
Skorstenen kontrollerad med kamera av sotarmästaren idag utan anmärkning.
Vad är felet?
Kan det vara fäkten som inte går fullt trots att den fungerar i båda hastigheterna?
Kom på nu att det kanske drar tjuvluft från askluckan eller luckan vid turbulatorerna men jag har inte lagt märke till att det har sett konstigt ut nu när jag kollat allt annat. SÅ mycket luft borde det väl inte dra in hursom? Är borta de kommande två veckorna så jag kan inte kolla...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
För fuktig ved... ? nja, jag är inte helt övertygad, men nu funkar det som det ska, med samma batch ved. Veden brann bra de gånger vi eldade i september. Anmodade frugan att prova med ekved, med pannmått mätt ganska finhuggen och torkad i 3 år, senaste året inne vid acktankarna, och hon upplevde ingen större skillnad.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden