Här sitter man och läser trådar (nybliven husägare) och märker att denna tråden handlar om just vårat nyinköpta hus :) Lite kul faktiskt!

Allafall om man ska fortsätta tråden så har jag gått i exakt samma tankar som Anders och det blev faktiskt en begagnad VB comet pelletspanna från -06 med Thermia b 15 undermatad brännare med alla kringgående tillbehör samt bulkmatningsgrejor, automatisk shunt å annat för ynka 10 000:-
Hade en bekant vars svåger bytt till bergvärme där han bara ville bli av med grejorna! En bra deal! :)

Jo, komplett beg anläggning kan nog vara lönsamt. I alla fall blev det inte huset som jag tittade på men jag har ett annat på gång. Dock är pannan lika gammal som huset, dvs från -59 så jag funderar på om man inte skulle byta till en CTC 1200 (finns 40kW-are på blocket för 5000kr) när man ändå håller på, och så köpa en ny BioBjörn Viking B16 för 20 tusen. Antar att det är brännaren som betyder mest?

Är det rimligt att anta att en rörmokare löder loss den gamla pannan och löder in den nya på en dag? Det börjar ju bli kallt ute....

/Anders.

Hej,

Har kört en CTC1100 med Viking Bio sedan -06 i ett hus på 180m2, kopplade in en acctank för två år sedan med två elpatroner mitt i tanken som backup. Håller inte alls med om att det är jobbigt med pellets det är betydligt jobbigare med att skotta snö. Om man ser på det från den ljusa sidan så slipper man gå på gym och lyfta järnskrot :rolleyes:, (som man dessutom måste betala dyrt för). Jag spenderar ca 15-20min i pannrummet per 7-10 dagar och är jag lat så fyller jag på några säckar och väntar några dagar till. Det som är viktigt är pelletsfabrikatet, det skiljer mycket på sotmängd och det styr i sin tur uraskningsintervallen. Man kan hålla ungefärlig koll på sotningen med en rökgastermometer, nysotad ligger vi på ca140grader och dags att sota på ca 170-180grader (ctc1100). Pannan satt i huset när vi flyttade in och vi tjänade in brännaren med råge första året. Har man gott om plats i källaren så kan man väl bjuda in några polare på en aktivitetskväll och bära in några pallar, på två man bär vi in 3 pallar under en timme (via källarfönster), gratis motion som sagtd^_^b

Baksidan är väl att man måste ha ett visst intresse och hålla koll på systemet, färg på askan, turbulatorerna, brännaren och lära sig hur det fungerar, drivkraften (ekonomin) brukar dock hjälpa till med detta. VP är säkert ett mycket mer "säkert", underhållsfritt & renare system, glöm inte källarventilationen bara....

Har man en modern lättinställd brännare som den nämnda BioBjörn så köper man rätt och slätt den billigaste pellets som finns för tillfället.
Sotmängden och askmängden är densamma vilket fabrikat man än eldar om man enkelt anpassar brännarinställningen till den nya pelletsen vid ett byte av fabrikat.

Priset på Biobjörn är nu sänkt till 19000 jämnt som gör det till den klart mest köpvärda brännaren.
Priset 5000 för en CTC1200 tycker jag är högt. Varför ska du ha en 40 kW panna? Bara jobbigare att sota. En 25 kW CTC1200 eller Nibe City räcker bra till.

det finns lösningar på allt men man får ju plats med jävligt mycket pellets i dom flesta pannrum.
har man pannan i källaren så kanske man har ett rum till i källaren där man kan ha en hel årsförbrukning.
går väll att blåsa in från bulkbil om man inte är så känslig.

är väll inte samma mögelrisker som med ved antar jag.

själv kör jag med ved och har ett hus som drar mellan 10 och 12 kw att hålla varmt.så jag får bära in ett inlägg i vedpannan varenda dag(190liter) när det är som kallast.

hadde jag inte haft källarn så skulle jag nog ha instalerat jordvärme och en kamin för mysvärme i vardagsrummet.

huset är byggt för att eldas i källaren och det tycker jag man gör rätt i

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.