4 744 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Vad för ved
Sida 1 av 2
Vad är det för ved som visas på bilder i hustidningarna, där de ligger vackert travade vid den fina spisen, är där inga djur i veden? Såg att Lidl hade fått in massor av ved, som travades upp vid barnmaten....osv. Den ved jag eldar med = Naturved,- är full av djur/ohyra, inte skulle jag vilja bunkra upp med den inomhus......hur gör ni, för att inte få in insekterna.
Redigerat:
Det jag tar in i vardagsrummet eldar jag upp mer eller mindre direkt. Har ett litet mellanlager i garaget ibland. Resten bor ute.
Egentligen kan jag inte säga att jag upplever att det är mycket småkompisar i veden. Min ved har dock inte legat travad speciellt länge så det kanske flyttar in lite mer saker efter något år eller två...
Egentligen kan jag inte säga att jag upplever att det är mycket småkompisar i veden. Min ved har dock inte legat travad speciellt länge så det kanske flyttar in lite mer saker efter något år eller två...
Tack för svaren, men...det kan vara lite annorlunda med ved i Skåne. Jag har sett på vykort, hur raka och fina björkerna är norr om Dalälven, lite taniga utan bark, men med ett fint lager näver på, ungefär som ett 80 g papper, där får knappt plats för något djur, medan barken på min senaste björk är 10 cm tjock, och innehåller mängder med småkryp, så den får allt stanna utanför, tills den skall läggas i spisen.
Verkar som att vi hittat ytterligare ett skäl till att gräva det där diket.
http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/181799-intruder-alert-3.html
Danskarna har säkert inget emot lite kryp i veden.
Min stockholmsved (det enda jag eldar i mitt stockholmshus) verkar hålla högklass och kan fortsätta användas i det Riktiga Sverige.
http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/181799-intruder-alert-3.html
Danskarna har säkert inget emot lite kryp i veden.
Min stockholmsved (det enda jag eldar i mitt stockholmshus) verkar hålla högklass och kan fortsätta användas i det Riktiga Sverige.
Jag har sett borr hål i min ved med .
Dessa djur flyttar ut ur veden då den blivit torr
Då blir det fel förutsättningar för dom .
Har inget större problem med kryp jag heller !
Händer väll att någon spindel försökt övervintra på nått vedträ . Bara peta av och slänga ut . Eller om man missar dom börjar de snart kräla inne = Bara fånga och slänga ut
Dessa djur flyttar ut ur veden då den blivit torr
Då blir det fel förutsättningar för dom .
Har inget större problem med kryp jag heller !
Händer väll att någon spindel försökt övervintra på nått vedträ . Bara peta av och slänga ut . Eller om man missar dom börjar de snart kräla inne = Bara fånga och slänga ut
Jag bar in två kubikmeter ved i vardagsrummet förra året, som jag sen succesivt eldade upp.
Fönsterbrädan närmast vedlagret fick jag sopa rent varje vecka från hundratals små svarta skalbaggsliknande insekter (ca 1,5m stora), alla döda. Kopplade aldrig ihop de med vedhögen, det var ett stort mysterium men senare slog det mig att de nog kom från veden. Krypen har inte återkommit, slutade ha så stort förråd inomhus.
Fönsterbrädan närmast vedlagret fick jag sopa rent varje vecka från hundratals små svarta skalbaggsliknande insekter (ca 1,5m stora), alla döda. Kopplade aldrig ihop de med vedhögen, det var ett stort mysterium men senare slog det mig att de nog kom från veden. Krypen har inte återkommit, slutade ha så stort förråd inomhus.
Tror detta tyder på att din ved var mycket färsk och inte hunnit torka .tompaah7503 skrev:Jag bar in två kubikmeter ved i vardagsrummet förra året, som jag sen succesivt eldade upp.
Det var väll därför du tog in veden antar jag ? För att den skulle torka ?
Var det ved av tall ?? Låter som krypen var strimmig trädgnagare
Sån här då
http://www.anticimex.com/se/Privat/...egorier1/Angriper-virke1/Strimmig-tragnagare/
Man får se upp så man inte får in nått som börjar knapra på sitt hus
Jo har man trähus får man se upp! :OGulf skrev:
Det var inte baggen på bilden, det var mindre och runda i formen, minns att jag tittade på anticimex mfl sidor efter den men inget stämde.
Veden var lövträ blandat, torkad ett år och jag bar in den för att slippa kånka flera gånger varje vecka..
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Kallar du de små???tompaah7503 skrev:Jag bar in två kubikmeter ved i vardagsrummet förra året, som jag sen succesivt eldade upp.
Jag är väldigt nöjd över att jag låter veden ligga kvar ute, såna bestar vill jag inte ha in i huset!