1 305 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Utbyte av vedpanna
Du anmäler ju lämpligen att sotning och brandinspektion inte längre behövs.
Förresten, varför kastar du ut vedpannan, är ju det bästa som finns vid längre strömavbrott eller höga elpriser.
Behåll den om du inte byter för att den är trasig eller nåt, meddela bara sotaren att din primära uppvärmning är värmepump och då kan sotaren hålla sig borta.
Eventuellt kan du då åka på "brandskyddskontroll" vart 7:e år eller inte alls.
Behåll den om du inte byter för att den är trasig eller nåt, meddela bara sotaren att din primära uppvärmning är värmepump och då kan sotaren hålla sig borta.
Trasig vedpanna och skorstenen börjar tyvärr att fallera, inte länge kvar innan den är underkändmikethebik skrev:
Förresten, varför kastar du ut vedpannan, är ju det bästa som finns vid längre strömavbrott eller höga elpriser.
Hej Oscar. Jag bytte panna för 2 år sedan innan hade jag en Nibe 3000 20 kilowatt ringde kommunen o frågade om bygglov för att bytta till en mera effektivare men skulle jag ha en 40 kilowatt panna skulle jag ansöka om bygglov men för min del räckte det med en 20 kilowatt så bygglov behövdes inte. Jag har satt in en ATMOS 20 kilowatt kombi Ved Pellets innan med den gamla var jag tvungen att bytta lucka för pelletsen o proppa en del hål men nu är det bara att sätta i skruven o köra lätt o smidigt. Lycka till med pann bytet.
Klicka här för att svara