Hej! Har en ek som tappar en massa smågrenar. Kan de vara bra för att starta kaminen med om man låter dem torka lite?
 
  • En hög av småekgrenar, delvis täckta med lav, ligger på ett trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske är svårt att tända direkt på dem. Men tänder du några spånor under dem kan det ta sig i kvistarna sedan. Det är bara att prova. Går det bra så vet du sedan.
 
Lägg dem i en påse inomhus och låt torka, sedan är det bara att elda. Brukar bli lite skräpbitar från vedhantering som får ligga och torka först innan de åker i brasan.
 
Testa!
 
Borde fungera utmärkt att tända med. Jag brukar använda vattenskott från äppleträd till att tända.
 
Tack för svaren! Räcker räcker ett par veckors torktid inomhus?
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Tack för svaren! Räcker räcker ett par veckors torktid inomhus?
Låter lite snålt om det inte är döda/torra kvistar som blåst ned.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Tack för svaren! Räcker räcker ett par veckors torktid inomhus?
Det beror ju helt på hur torra de är.

Jag skulle inte vilja förvara upplockade torrgrenar i påse om de ska fortsätta torka, hellre i knippa eller nätsäck/löksäck.
 
@
Vill minnas att En (vilket vi knappt har här) kan vara skadligt för kaminen....så här svarade Gemini:

När du eldar med ek i en kamin bör du blanda ut det med andra träslag och se till att veden är mycket torr för att undvika skador på kaminen och skorstenen. Ekved ger intensiv värme men innehåller också garvsyra som kan vara aggressiv. Låt veden torka ordentligt, gärna i två år, och börja inte elden med ek. Lägg i ekveden när eldstaden redan är varm för att frigöra den aggressiva garvsyran vid hög förbränningstemperatur.


Men eldar du väldigt lite ek så lär det inte spela.någon roll....
 
@ @ndreas skrev:
Vill minnas att En (vilket vi knappt har här) kan vara skadligt för kaminen...
En är utmärkt ved helt utan kända nackdelar för kamineldning.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle inte vilja förvara upplockade torrgrenar i påse om de ska fortsätta torka, hellre i knippa eller nätsäck/löksäck.
En öppen papperskasse borde fungera OK.

F fribygg skrev:
En är utmärkt ved helt utan kända nackdelar för kamineldning.
Jag tror det var tänkt att stå ek.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En öppen papperskasse borde fungera OK.
Bruna frukt/ kompost påsar fungerar iaf dåligt.
 
Vi kommer att få mängder med AI-genererad felaktig information.
Har redan börjat hoppa över den och söka mig till mera trovärdig sajter.
Och en del "eldningskrönor" är relaterad till t.ex. gamla kakelugnar, mm.
 
Ek är nog ett av dom sämsta trädslagen att starta en brasa med.

Allt annat brinner bättre vid låga temperaturer
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Torr pinnaved överst och lite mjölkkartong i tändbrasan misslyckas aldrig, bryr mig inte om träslaget.
Och ja, vissa anser att man inte ska tända med dessa kartonger.😎
 
  • Haha
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.