Ved, Pellets, Flis
Claes Sörmland: Det finns naturligtvis inget krav på att kunna inspektera skorstenar som går igenom tak eller bjälklag. Det är konstruktionen i vartenda hus med skorsten att dessa delar inte går att inspektera visuellt. Önskar kontrollanten undersöka det finns möjlighet att provtrycka rökkanalen.
Norrtull: Jag har ca 150cm från golv till där rökröret går in i murstocken.
Lucky_Blues: Jamen titta https://www.arikazan.fr/product-category/produits/ Produkterna bredvid varandra
dof: Solo innovan gör så. Laddpumpen startas samtidigt som fläkten och mintermostaten avgör när den stoppar.
j-o75: [citat] Har beställt en ny i alla fall så hoppas att det går att få lite värme till veckan! Tack för hjälpen
donquan: Tack för svaren, mycket uppskattat! Kanon att få reda på modellnamnet, underlättar ju för att kolla upp den.. 66% verkningsgrad stod det på någon sida, skeptisk till hur det räknades ut 😅 "En brasa utomhus" är snarlikt upplevelsen vi har av den. Blir nog att byta ut den så småningom, men först värmepump. Stort tack för era råd!
Strip: [citat] Jodå, det finns friskluft till kaminen. Kanalen går bara genom den tunna väggen, så kanske 40cm totalt. Huset i övrigt är tätare än man kan förvänta sig av en gammal kåk. Men jag förväntar mig inte att kaminen ska gå att öppna med undertryck i huset - det har vi provat och det är en jättedålig idé 😆
Huuong: [citat] Den fungerade jätte bra några dagar sedan, vilket helt plötsligt, var den i standby läge eller vad man kallas det för...
åsen1: [citat] Låter klokt. Gissar att jag fyller igen glipan under med bruk då? Tror ni det funkar för 2 cm? (Novis på detta.)
Maledictus: Jag har ju friskluftsventiler i varje rum som jag eldar i. Man kan ju prova att öppna dessa mer vid eldning men frågan är om det är för dåligt med ventiler i källaren med? Jag har ju åtta eldstäder så det blir nog svårt att mura på förlängningar för varje pipa.
Workingclasshero: Jag tog en rad med tegelstenar och packade ihop i en ram av vinkeljärn och svetsade ihop. /W
Tomture61: Har en Contura kamin med uteluftanslutning , inbyggt i kaminen finns ett spjäll för förbränningsluften . Finns sas. ej ngt spjäll i rökkanalen . Glömmer jag stänga detta efter eldningen är klar så blir kaminen svinkall efter ngt dygn .
Axelem: [citat] Ja det har blivit bättre i alla fall. Vi har satt dit en skorstenshuv som gör att det inte kan komma in vatten alls i skorstenen, tror att den allra elakaste lukten berodde på det. Sen har vi eldat regelbundet, någon gång i veckan åtminstone vilket också gör skillnad. Att luftströmmen ändå går från skorstenen genom kassetten och in i huset (även med stängd lufttillförsel
Hybro: Kan väl ändå inte vara fel att ha kvar pelletseldningen som alternativ om det blir elkaos...läs frysriskt. Ett mindre elverk orkar dra detta så länge det behövs. Sonen hade LLVP i sin lilla stuga. Värmde kök o vardagsrum. Nu har han billig uppvärmning med LVVP och elpatronstöd när det blir riktigt kallt.
Hybro: I huset jag köpte 1995, satte vi in en Tulikivi TKLU 2050, 2002. Vikt 2 ton, plus skorsten, och ordentlig grund. Är sen dess enda värmekällan i bodelen på ca 120 kvm. Hade en lite eld i morse. 0 grader ute. Ugnen fortfarande behagligt varm. - Blir en eld till i kväll, så är det gott o varmt te möran. Grillar mig lite kött o tar en pilsner.
xxargs: [citat] Det mesta värmen som absorberas av skorstenen fins i anslutningen av eldstaden - men det beror också vilken typ av skorsten du använder i hur högt värmen stiger efter utsidan av skorstenen. En stålskorsten med mineralisolering blir nog varmare högre upp av eldning (men svalnar också fortare) då den inte ackumulerar så mycket värme som en murad dito och mer av värmen samlas
Jonten51: [citat] Hej Kenny Fick se din fråga nu idag därför sent svar. Vi byggde vårt hus 1987 och installerade då en Arimax 35 vilket vår rörmokar firma inte tyckte om, de försökte övertyga mig att köpa något annat troligtvis för att kunna tjäna lite mera. Får se nu, 2024 minus 1987 blir 37 år om jag räknat rätt och jag värmer fortfarande huset med samma panna. Sekundär luft på ena
Patrik_Swe: [citat] Med ROT ca 40.000 men mkt beror ju också vilken typ av kamin. [/QUOTE] Wiking Luma 3 bakansluten 29 495 Golvglas formskuret 1 095 Inmurningstos 290 Rökrör L=310 470 Täckring 300 Drevgarn 75 Beza Ceramic keramiskt bruk för rökkanal 2 325 Frakt 1 100 Rabatt - 3 150 32 000 SEK. Tillkommer installation löpande timpris 790 kr/tim. Uppskattning ca. 16 tim, 13–15 000 kr – ROT-avdrag.
Wildfrog: [citat] Tack! Då vet jag att jag tänkt rätt 👍😊 Ja, behöver minsann inget gymkort 😆 Hade prutat ner priset på huset lite mer om jag fattat att systemet funkade så här. 🤷♂️
Adam F: Statliga rekommendationer bygger alltid på någon slags lägsta gemensam nämnare. Dom vet eller antar att det finns en viss del av befolkningen som är korkad och/eller slarvig med säkerheten, och sätter därför alltid gränsvärden väldigt lågt.
tandsjojorgen: [citat] Hallå! Fick du till pannan? Är nämligen så att mina svärföräldrar nyss köpt en likadan panna och samma problem uppstår för dom. Nymålat och fixat pannrum så är lite tråkigt när det ryker in en massa. Pratat med kundservice och dom påstod att det är för att dom har utanpåliggande skorsten. Vilket känns märkligt, så har kollat runt på forum och ditt problem är
Christer G.V.: [citat] Det är en panna som man även kan elda med ved. Det ser man på att det sitter en dragregulator monterad. Ut med grejerna och installera en bergvärme eller en luft/vatten.
jonaserik: Inye säker nu, men rören på sidorna är säkert för uft att åka i, värms av kaminen och blåses ut upptill md fläkten nertill. Brukar vara en motordimmer till fläkten för att ställa en fart på den. Sen finns det inga filter. Det med plugga rör, fungerar fläkten som ska blåsa luften, har du provat att ta bort isoleringen, blir det värme som kommer ur dom då och troligtvis ska
Kane: [citat] Spännande. Inga bilder eller mer text att delge?
gbgustaf: Om det går att lyfta av locket på toppen så torka rent där under. Det kan finnas mycket damm och skräp, och i värsta fall någon plastbit.
sprucetwig: Din plan låter ju krångligare än att helt enkelt bygga en riktig kakelugn? Kakelplattorna behöver ju något att muras ihop med. För att demontera den behöver du en massa vatten för att lösa upp leran den är murad med. Försöker du utan vatten kommer du säkert skada kakelplattorna.
Bassrunner: [citat] Samma här när veden är bra. Men jag har vid något tillfälle köpt ved som varit kass och inte orkat vänta på att den ska torka. Då är det lättare att få fyr med lite papper överst. Men, annars tändkub och bark eller småstickor. Eller utan tändkub!
Journey: Tack så mycket för svar. Jag får kolla upp dessa saker. 😊👍