Jag behöver byta tätningslist på luckan till min kamin, men känner inte till märket.
Listen är dubbel och består av både tätning för glas och för lucka i samma, se bilder. Är det någon som vet var jag kan vända mig för att få tag i rätt list eller känner igen kaminen och vet vilket märke det är. Svart kamin med glaslucka, omgiven av vitt tegel. En skruvmejsel och trasig tätningslist syns på kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sliten och trasig tätningslist från en kaminlucka, hålls i handen.
Skapa konto
Öppen kaminlucka med synlig tätning för glas och lucka, omgiven av en vardagsrumsmiljö.
Skapa konto
Närbild på en kaminluckas tätningslist med dubbelfunktion för glas och lucka, visar slitet material i en hemmiljö.
Skapa konto

Tack. Jag har köpt tätningslist, men de är enkla och tätar bara luckan mot kaminen. Den gamla som ska bytas ut består av en stor glasfibelkanal som är sydd på mitten till två kanaler; i den ena löper tätning för glaset och i den andra tätning för luckan. Vet inte ens vad jag ska benämna denna list när jag söker …

Höstanemonen Höstanemonen skrev:
Tack. Jag har köpt tätningslist, men de är enkla och tätar bara luckan mot kaminen. Den gamla som ska bytas ut består av en stor glasfibelkanal som är sydd på mitten till två kanaler; i den ena löper tätning för glaset och i den andra tätning för luckan. Vet inte ens vad jag ska benämna denna list när jag söker …
Då kanske listen ser ut som en 8 då. Alla kaminer liknar varandra, så hittar ingen med den dörren.
Men försök att kontakta Spisdoktorn som kanske vet eller har.

J jonaserik skrev:
Då kanske listen ser ut som en 8 då. Alla kaminer liknar varandra, så hittar ingen med den dörren.
Men försök att kontakta Spisdoktorn som kanske vet eller har.
Tack för förslag! Ja, om man klipper itu liten och tittar på snittytan så ser den ut som en åtta. I den ena kanalen finns tätning till glaset för i den andra för luckan (metallnät).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.