Vet inte hur man länkar, här på forumet.

Men här skriver jag om FTX mm i egna tråden.

HERU 100 S EC Egeninstallerat FTX o egna erfarenheter
 
Redigerat:
john68 john68 skrev:
Vatten lagrar mycket mer värme än sten så vill du ha hög effekt så är vattenmantlat bäst.
Oavsett eldstad, tjänsten eller vattenmantlad, så avger de värme genom skorstenen. Förhållandevis lite med täljstensugn.

Lagring av värme ... Kan inte påstå att täljsten är dålig på detta.
Eldar två timmar på morgon och kväll kalla vintern. Värmer ca 120 kvm. Så jag behöver inte lagra mer energi.

Inga vattenelement eller fläktar, då ugnen står mitt i huset med öppen planlösning.
Varmluften breder ut sig tvärtom mot vad som sker med element under alla fönster.

Vilket man än har, täljsten eller vattenmantlat, så är jag rätt säker på att totala vedförbrukningen för
att värma huset är helt jämförbara.
Jämför med grannen.

Dock är det så att har man vattenmantlad så får man större delen av varmt tappvatten på köpet.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.