Som rubriken: jag vill ha en gjutjärnskamin och har kikat på en ny Polsk kamin:
https://kratki.com/se/gjutjarnskamin-kratki-k6-o-150-8-kw-5522
Men jag kan också köpa en renoverad Dovre 500 från 90-talet för samma pengar.
Vad skulle du köpa av dessa 2 alternativ och varför?
(Andra alternativ är inte aktuellt de behöver inte nämnas i denna tråd)
De är snarlika tycker jag det verkar som.
https://kratki.com/se/gjutjarnskamin-kratki-k6-o-150-8-kw-5522
Jag uppfattar på dokumentation att de har väldigt snarlik effekt och verkningsgrad.F fribygg skrev:
Jag uppfattar också att båda har reservdelar som går att beställa. Kratki är vad jag kan läsa mig till en känd tillverkare i övriga Europa och har varit igång sen 90-talet. Men en review jag såg på youtube var lite frågande till varifrån gjutjärnet kom, för det var tydligen inte helt klarlagt.
Varför skulle du välja Dovren?
När jag skulle köpa ny kamin, tittade jag på Kratki. K6:an som du länkar till tycker jag är trevlig.cederbusch skrev:
Som rubriken: jag vill ha en gjutjärnskamin och har kikat på en ny Polsk kamin:
[länk]
Jag i ditt fall hade valt Krakti över en 30 år gamal Dovre. Anledningen är denna:
I Danmark och Tyskland har folk blivit tvingat att kasta ut fullt fungerande kaminer, om det inte uppfyller miljökraven. Delvis uppfyller kaminerna i praktiken miljökraven, men har inte provcertifikat enligt gällande normer.
Finns alltid en risk, att Svenska myndigheter (med påtryckningar från EU) hitta på något liknande. Man vet aldrig.
Kratkis produkter uppfyller dagens höga miljökrav, så det är på något vis mer framtidssäkra än en redan gamal kamin.
Sen måste man ju kolla, med kommunen, om man får installera en gamal kamin överhuvudtaget.
Anledningen, det kommer rätt så många gamla renoverade kaminer in till Sverige, är nog, att det kastas ut i Danmark.
Klicka här för att svara