31 374 läst ·
102 svar
31k läst
102 svar
Förvara ved klyvd eller oklyvd?
Jag personligen skulle nog köra ved med 80cm längd i så fall istället för meterved. Passar bra på EU pall och kapas en gång för att blir ca 40cm som jag kan använda som kaminved.H heimlaga skrev:Travar inte kortveden. Kapar och kastar in någon eller några kubik i gången. Föräldrarna travar en del av sin kortved för att hålla resten på plats men det är en tillfällig lösning.
Just nu skulle jag egentligen hålla på och förbättra den delen men så blev jag påkört och fick axeln ur led så nu är det stopp på träarbetet för en tid. Allt var förberett och virket framletat.
Hur travar man stödkanten om man har meterved?
Jag skulle köra med så lång ved klyven klarar (gärna 120cm om kortveden sen ska bli 30 eller 40cm) 120 cm passar lika bra på lastpall, bättre på de flesta släpkärror och ger snabbare klyvning och stabilare travar om man travar.H he-peter skrev:
Själv klyver jag för hand och kapar 30-45cm kubblängd trots att jag har både vedpanna och kamin som klarar halvmetersved. Kortveden är lättare att handklyva och sen slänga in under tak och torkar dessutom snabbare än längre ved.
Du får lägga ett snyggt och jämnt lager på längden på båda sidorna av traven, lämpligt med 2 ordinarie varv i högen, mellan tvärläggning, här kan du se. Scrolla ner lite.H he-peter skrev:
https://www.smartfritid.se/vedforvaring-utomhus/
Själv slänger jag in all ved rakt in i vedbingen under tak efter sågning och klyvning.
Till min hjälp har jag en Faxe vedtransportör, som inget begriper.
Lägger ingen energi på att trava jämnt och fint.
Ger mig inget.
Till min hjälp har jag en Faxe vedtransportör, som inget begriper.
Lägger ingen energi på att trava jämnt och fint.
Ger mig inget.
I trave torkar veden snabbare och man behöver mindre plats.H Hybro skrev:
Är man tidigt klart med veden, eller ligger man ett år eller mer före, och har plats, så är fördelen bara av estetisk natur. 💪
Ingen av grannarna håller heller på med fintravande.
Börjar jag med något sådant, undrar de säkert vad som felar.
Bara undrar vad är din teori om att kompakt lagring torkar snabbare.
Jag har erfarenhet av tvärtom.
Börjar jag med något sådant, undrar de säkert vad som felar.
Bara undrar vad är din teori om att kompakt lagring torkar snabbare.
Jag har erfarenhet av tvärtom.
Fläktar bättre igenom en trave.H Hybro skrev:
Har klyvit och travat 20m3s i år. Är klabbarna någorlunda jämn, går det rätt fort att trava. Har ingen vedbod, så trave är mitt enda alternativ. Trava fristående på 240cm långa pallar.
Men som sagt innan. Klyver man på våren spela det nog ingen roll om det är travat är själpt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Precis. Och det kan vara jätte konstigt.F fribygg skrev:
Fyllde ett släp på 2,7m3. Körde det till en kompis och travade upp det åt han. Blev 2m3t. Men ja travade rätt lös och med några centimeter avstånd mellan raderna, så det blir bättre cirkulation. Är 27% fukt i veden och nära huset. Men han ville ha det där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden