641 läst ·
3 svar
641 läst
3 svar
Problem med pump till laddomat 21
Hej. Skulle idag börja elda för första gången för säsongen. Veden tändes o allt var frid o fröjd tills det var dags för pumpen till laddomaten o starta då slog säkringen ifrån o pannan stannade. Slog på säkringen igen men samma hände, skruvade bort den lilla skruven på pumpen o motionerade impellern o den gick lätt. Återmonterade men samma hände igen. Efter mycket strul tycktes det fungera bra, men pannan steg ovanligt högt upp till 110 grader, ökade pumpen upp till läge tre. Och det skjutsade iväg vattnet o det kändes som det var på g. Fick ha luckan öppen på pannan för så fort jag stängde den gick pannan för högt upp i temp. Efter ha haft luckan öppen o eldat ca 1,5 timme slog säkringen av igen och jag slog på igen. Den fungerade eldningen ut men lät luckan vara öppen hela eldningen.
Misstänker nu att jag måste byta motor till laddomaten. Att den nu gick på läge tre vilket ja aldrig haft under mina år jag bott i huset, kan det bero på att pumpen är så ”dålig” nu så den inte orkade? Och att jag därför fick ha läge tre? Kan det vara något annat kring laddomat som är strul? Hade ändå ca 100grader ut till tankarna i temp när pannan härjade där uppe i samma temperatur.
Är riktigt grön på detta trots att jag eldat med detta i 11 års tid, men aldrig haft strul.. ska tilläggas att förra året var pumpen likadan men det redde ut sig. Den slog ifrån då men men efter några försök fungerade det.
Pannan är en vedex3000 med en laddomat 21 och tre tankar på 500litwr styck. Bytte även keramik i pannan inför säsongen, skulle egentligen ha behövts göras för kanske två säsonger sedan om det kan spela roll.
Ursäkta för lång text.
Misstänker nu att jag måste byta motor till laddomaten. Att den nu gick på läge tre vilket ja aldrig haft under mina år jag bott i huset, kan det bero på att pumpen är så ”dålig” nu så den inte orkade? Och att jag därför fick ha läge tre? Kan det vara något annat kring laddomat som är strul? Hade ändå ca 100grader ut till tankarna i temp när pannan härjade där uppe i samma temperatur.
Är riktigt grön på detta trots att jag eldat med detta i 11 års tid, men aldrig haft strul.. ska tilläggas att förra året var pumpen likadan men det redde ut sig. Den slog ifrån då men men efter några försök fungerade det.
Pannan är en vedex3000 med en laddomat 21 och tre tankar på 500litwr styck. Bytte även keramik i pannan inför säsongen, skulle egentligen ha behövts göras för kanske två säsonger sedan om det kan spela roll.
Ursäkta för lång text.
Fick du fart på pumpen med att hjälpa den igång. Det kan vara kondensatorn som bråkar, den sitter under locket på anslutningslådan. Kostar inte många kronor att köpa och prova. Ett antal texter står på den, bara läsa och söka efter, spänning kan stå 230 V men går lika bra med 400 V , det är den spänning som den tål.
Går bra att kapa ledarna och skarva med en ny, om det är svårt att ansluta en ny.
Går bra att kapa ledarna och skarva med en ny, om det är svårt att ansluta en ny.
Jag tror den hoppade igång iaf en sväng där. Monterade lös hela pumpen nu och kopplade en stick kontakt till den och den gick inte alls. Så känns som pumpen är rökt, funderar på att beställa en ny pump. Men kanske värt att byta det du sa ändå?J jonaserik skrev:Fick du fart på pumpen med att hjälpa den igång. Det kan vara kondensatorn som bråkar, den sitter under locket på anslutningslådan. Kostar inte många kronor att köpa och prova. Ett antal texter står på den, bara läsa och söka efter, spänning kan stå 230 V men går lika bra med 400 V , det är den spänning som den tål.
En ny drivsida kan finnas att köpa, då finns allt med och bara skruva dit, i stället för en komplett ny pump.J Jockeboyz skrev:
Själva pumphuset brukar inte ge sig i första taget.
Kolla vad det står på änden av pumpen och leta, det finns en del billiga på nätet, en ny kostar massor och mycket jobb att byta.
Ta ett foto på skylten och lägg upp, det kan finnsa någon har en i gömmorna.
Klicka här för att svara