Vatten & Avlopp
Daniel 109: https://www.rinkabyror.se/artikel/forkr-rak-koppl-g10-utv-xg10-lekande/
Testarn: [citat] Är rätt säker på att det är ett 110-rör.
O: Börja med att kontrollera att säkerhetsventilen fungerar som den skall. Vrid på den svarta ratten "rakt" nedanför "röda plastpluppen". Verifiera att det kommer ut vatten när man gör det.
Demmpa: Packningen mellan utloppspipen och "muttern" är slut/utnött, behöver bytas. Gäller att "veta" vilken tillverkare och modell det är på utloppspipen. Eventuellt byta hela utloppspipen.
FluxVortex: [citat] Nej, har inget som syresätter extra men förstår att det säkert kan vara en orsak. Hade jag vetat om det innan hade vi köpt hydrofor istället men nu känns det segt att byta när hydropressen är helt ny. Har funderat på om det kan vara värt att installera en micronizer/luftinjektor innan hydropressen men läst att den egentligen inte är optimal med en hydropress och att man kan
fam-lundborg: När vi öppnade innerväggen från angränsande rum till badrummet för att se om det skulle gå att dra el till uttag till kommod så möts vi av denna "konstruktion" [bild] För tre av fyra RiR så har VVS kapat ytterrören och bara dragit ut mediaröret genom väggen och klämt dit don på kakelsidan. Har kollat med röris i kvarteret men de var inte intresserade av att ta ett jobb kring
BirgitS: Se bara till att du kan komma åt att rensa golvbrunnen då och då. Beroende på kabin kan det vara mer eller mindre svårt.
jonaserik: [citat] Många som har haft lika som dig. Rören under golvet har varit bra kexiga och en relining har varit kontraproduktivt. Kostsamt är det. För att få ordning på det från grunden, blir det att såga upp rännor i golvet och lägga nya plaströr till utsida huset grund. Inte helt otroligt att det utanför huset är cementrör och då går det nog att stoppa in ett plasrör från insidan
useless: Man ska använda ett verktyg innuti nippeln som passar mot det där två åsarna. Har man tur passar skaftet från en skiftnyckel eller liknande.
Keoo: Tack för alla svar! Skrev igår ett sms inklusive orden ”Varken min förälder eller någon av oss barn kan skicka in entreprenörsrapporten eftersom det är du som sitter på informationen om vad som är gjort. Hur tänker du att detta ska lösa sig? Jag vill helst inte att det ska gå så långt men ser snart inte att vi har så mycket val annat än att ta detta vidare till jurist,
Rudolfssons: [citat] Är det VästLeif som är i farten? =)
hempularen: Ser ut att vara presskopplingar, relativt ovanligt att hempulare kör med det. Pga den dyra pressen. Var nog ännu ovanligare 2007.
Nicke Österman: Resultatet, ja den övre pluggen lossades, däri fanns en skruv som skruvades in, samt att ventilen (”termostat”) oxå skruvades in. Lossade radiatorn över ett tråg. Klart!
GK100: Ok oavsett kan du utgå från din tanke på hur du ansluter VVC och sen som plus sätta BV efter din pump.
Greger_08: Vakuumschaktning kanske går om man kan köra dit lastbilen ~10m där ifrån.
JSten: Står i startgroparna med att renovera vårt badrum, men först behöver jag lösa dragning av nya matningar för vatten. Nuvarande rör är prisolrör från 1980, går i dåligt isolderad platta och är skarvade under köksinredningen i köket. Så även om man bortser från att jag är riktigt trött på lång tid att få fram varmvatten, så är det inte en godkänd lösning med dagens
Krilleman: [citat] Jag skulle tro det är en gammal IDO Secur. [bild]
Håbbe01: [citat] Gick till en rörfirma som gängade en bit järnrör. Fick fixa handtaget själv. Comfortbutiken hette stället
Tomtom79: [citat] Så lite så, man blir nyfiken ibland bara :-) Lycka till
tommib: Byt alla skarvar nu när det ändå är öppet och enkelt. Vulktejp är kanske inte godkänt men det är åtminstone bättre än silvertejp. Vilken trist installation att hitta.
Dr Benz: Men diskmaskinen fungerar ju själv som ett vattenlås. Det ligger ju alltid vatten kvar i slangen. Jag hade satt anslutningen längre ner på stammen. Eller tänker jag helt fel här. Mina föräldrar har samma bekymmer men då det är hos dem har jag inte rotat vidare i det…
Alfredo: [citat] Tack för återkopplingen!
Krilleman: Ser ut att vara 22mm kopparrör rent ockulärt. Mät!
Peter913: [citat] Intressant att du också har en Vitra Clara, har jag också. Rätt så ovanlig stol verkar det som. Hoppas det löser sig för dig. Då tänkte jag fråga dig, hur fick du loss spolknapparna och ringen där runt? Jag måste göra detta jobbet och lyfta bort locket till cisternen, har läckage utvändigt och tror att det är en packning i botten av cisternen där inloppsventilen sitter,
jonaserik: Utsida som är lätt att rensa, blir alltitd ludd i ett vattenlås.
Peter913: [citat] Hej och tack för svar! Jag hade Ballofixen avstängd och spolade, dock var inte trycket så bra. Sen kollade jag länge och noga med ficklampa och det har inte läckt ut något vatten. Pratade med rörmokaren i fredags och han var inne på att det är packningen men hundra var han inte. Ja som du säger vid demontering av inloppsventil eller flottör kan man ju säga också, så börjar
Claes Sörmland: Kör kokosolja, det är mättat fett och härsknar därmed inte. Det blir flytande vid 25 grader C.
björnuf: [citat] Hej jag har en fråga om pH filter, det jag har är utan automatik, är det i pluggen av mässing alldeles nedanför toppen som man ska fylla på filtermedia mvh
Vinkelrät: Så efter att spolkillen varit här så funkade allt som det skulle! Tack för alla åsikter.