Vackert!

Tjena. Jag kapar denna tråd för jag vet inte vad jag kan/bör göra.
Så här är det. Jag får en massa svart prickar i dricksvattnet. Bara i kallvattnet. Det varma ser bra ut. Inga missfärgningar i handfat/ eller badkar. Inte i själva toastolen heller. Men däremot i toacisternen är det helt svart utmed väggarna i cisternen. Blir svart/brun om fingrarna när jag tar i det. Känns nästan lite kletigt. Egen borrad brunn, 1 st Björn filter med bomull 5 myn.
Vattenproverna är bra. Bifogar dessa.
Misstänker mangan men vet inte.
En märklig grej är att i vattenutkastaren som inte går via filtret kommer det inga svarta flagor.
Se bilden med skålarna.
I den blåa från utkastaren i den rosa från kökskranen.
Om det är mangan så tänker jag manganfilter så klart. Men det som samlats i rören?
Eller kan det vara något annat?
Mvh Paul

• Två skålar med vatten, en blå och en rosa. Rosa skål från kökskranen, blå från vattenutkastaren. Set på en metallisk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analysrapport av vattenprov med resultat för olika parametrar, inklusive pH, klorid, sulfat och mangan, från en egen borrad brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte att vare sig järn eller mangan-nivåerna borde ge problem.

Om partiklarna kommer efter björnfiltren men inte finns i vatten i uttaget före filtren så kanske det är värt att prova utan dem helt. Dvs. att partiklarna (kanske av biologisk ursprung) är någon som växer till sig i själva filtren och sedan lossnar.

försök se om det är mineraliska partiklar eller organiska dito tex. genom kraftig upphettning.

X xxargs skrev:
Tycker inte att vare sig järn eller mangan-nivåerna borde ge problem.

Om partiklarna kommer efter björnfiltren men inte finns i vatten i uttaget före filtren så kanske det är värt att prova utan dem helt. Dvs. att partiklarna (kanske av biologisk ursprung) är någon som växer till sig i själva filtren och sedan lossnar.

försök se om det är mineraliska partiklar eller organiska dito tex. genom kraftig upphettning.
Björn filtret är bara några månader gammalt. Vi skaffade det pga partiklarna.
Hur tänker du med upphettningen? Dom försvinner inte vid kokning av vattnet.
Om vi tex kokar ägg i det vattnet så blir äggskalen prickiga.

om vattnet i utkastaren fungerar utan partiklar men dessa fins efter björnfiltret så kanske det är något i ledningarna efter filtret.

Är partiklarna biologiska så går de att bränna upp med mycket lite aska kvar - är det mineral så blir det mesta kvar även efter en stark upphettning som att elda några korn i lågan av en ljus, cigarettändare eller liknande.

Det som kan vara är rost efter korrosion i själva rören som nu börja lossna som små bitar.

Det låter som att du ligger lite högt på mangan, du borde märka av detta i patronfiltret. Det blir svart och partiklarna är lite tjäraktiga.
Enkla tester hemma för att utröna ev. mangan är att stoppa in fingret i kökskranen och vrida runt, alt. ta en bit papper och dra innanför spolkanten på toastolen. Man kan även titta i cisternen på toalettstolen, där vattnet har fritt tillgång till syre.
Rött=järn, svart=mangan, även ett bra sätt att upptäcka ev. lera i vattnet, då leran bildar som ett fint "damm" i botten på cisternen.

När man har metaller i vattnet (järn/mangan) så förbrukar metallerna syret i vattnet och övergår till oxidform.
Tänk dig att du häller strösocker i ett vattenglas, sockret löser då upp sig och du kan inte se om det finns socker i vattnet. Så är järn/mangan i sin naturliga form. I kontakt med syre så förvandlas metallerna till strösocker och är då en utfälld partikel.

I ett ledningsnät finns det alltid syre i vattnet, med andra ord kommer ev. järn/mangan bli strösocker. Detta fastnar i rören och binder ihop sig, vattnet drar sedan med sig detta som små gruspartiklar som fastnar i strålsilen. Det är då lätt att missta sig och tro att dessa partiklar kommer från brunnen, och man sätter då in ett patronfilter.
Tyvärr så hjälper inte detta utan kan snarare förvärra problemet, då patronfiltrets funktion slår ut det bundna syret och skapar "strösocker".
Så fort vattnet sedan står still så löser sig sockret tillbaka i löst form och åker rakt igenom filtret. Med andra ord ju mer metaller du samlar upp i ett patronfilter ju mer lösta metaller kommer den att släppa.

Så mitt förslag är att ta ett nytt prov men utan filter i, ett prov enbart på råvattnet. Det räcker att du tar ut insatsen, själva filtret. Spola försiktigt ca 5 min och ta provet, dubbelkolla så inga partiklar följer med i provflaskan.

Trevlig helg på er alla monsterdiggare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.