Tjoo!
Har kollat på dom elektriska lösningar som finns för diskmaskinavstäning, hittade bara 1st som hade trådlös knapp, alla andra hade sladd.
Någon som äger oras och har nå åsikter om dom ? :)

C
Är det inte bättre att köpa en maskin med Aquastop eller motsvarande?

BirgitS
Aquastop anser inte försäkringsbolagen och andra regler för att minska vattenskadorna i köket är tillräckligt utan det ska finnas vattenavstängning ovanför diskbänken.

C
BirgitS BirgitS skrev:
Aquastop anser inte försäkringsbolagen och andra regler för att minska vattenskadorna i köket är tillräckligt utan det ska finnas vattenavstängning ovanför diskbänken.
Uppfyller Oras diskmaskinavstängning kraven då? Den är ju tekniskt sett i princip identisk med Aquastop med den stora skillnaden att den manövreras via en trådlös knapp istället för automatiskt från diskmaskinen.

C cpalm skrev:
Uppfyller Oras diskmaskinavstängning kraven då? Den är ju tekniskt sett i princip identisk med Aquastop med den stora skillnaden att den manövreras via en trådlös knapp istället för automatiskt från diskmaskinen.
Det borde den göra då en automatisk, fjärrstyrd är bättre än manuell kran på alla punkter.

C
L largab skrev:
Det borde den göra då en automatisk, fjärrstyrd är bättre än manuell kran på alla punkter.
Håller med, men med det resonemanget borde ju Aquastop vara allra bäst?

C cpalm skrev:
Håller med, men med det resonemanget borde ju Aquastop vara allra bäst?
Håller också med, Aquastop är nog egentligen tillräckligt bra. Men säkerheten ökar nog lite med en typ Oras i serie innan slangen till DM. En manuell kran däremot gör bara nytta om den används. Jag stänger bara den inför längre semesterresor ...

Jag har en Oras diskmaskinsavstängning och den fungerar ypperligt, då maskinen inte kan tjuvstartas av mina små barnbarn;) är inte vattnet på startar inte maskinen..
Den elektriska diskmaskinsavstängningen sitter monterad innan diskmaskinens Aquastop och jag kan vid behov ta bort diskmaskinen vid ev.reparation utan att stänga av allt vatten i huset , det kan man inte om man bara har Aquastop.
Den motsvarar ju en manuell kran eller ballofix fast den är fjärrstyrd.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Krilleman
C cpalm skrev:
Den är godkänd. Kravet är att avstängning/påsättning ska sitta lättåtkomlig ovan bänk. Elektronisk eller manuell spelar ingen roll.

Ballofix i diskbänksskåpet är inte godkänt längre, oavsett placering där i.

• Gilla
systemfel
  • Laddar…
C
L largab skrev:
En manuell kran däremot gör bara nytta om den används. Jag stänger bara den inför längre semesterresor ...
Vi litar på Aquastop:en och betraktar den vanliga kranen som en ren serviceventil som används när man behöver mickla med maskinen eller dess anslutning, så på det sättet fyller den ändå en funktion även om den inte används dagligen och för den delen lika gärna skulle kunna sitta i underskåpet. Men i och med att den vanliga avstängningskranen finns där uppfyller man det formella försäkringskravet på avstängning också antar jag.

Ser inte nyttan av dubbla magnetventiler, men om inte diskmaskinen har Aquastop så kanske Oras-ventilen fyller en funktion. Dock till ett kungligt pris.

BirgitS
När Aquastop kom (90-talet?) var det en stor förbättring men jag antar att det har visats sig vara för många vattenskador trots aquastop (läckage i inloppet till den eller inte fungerat) eftersom det krävs en annan avstängning innan aquastop numera.

Krilleman Krilleman skrev:
Den är godkänd. Kravet är att avstängning/påsättning ska sitta lättåtkomlig ovan bänk. Elektronisk eller manuell spelar ingen roll.
C cpalm skrev:
Ser inte nyttan av dubbla magnetventiler, men om inte så kanske Oras-ventilen fyller en funktion. Dock till ett kungligt pris.
Håller med om att den är högt prissatt. Borde inte kosta mer än en 500ing. Det är då man tänker: Köp en lös magnetventil för liten peng och fixa en egen enkel timer. Borde funka om det inte finns krav på någon explicit godkänd produkt !? Bara att på och av kan lösas ovan diskbänk.
Det är kanske här Aquastop fallerar. Du kan inte manuellt sköta till och från!

C
L largab skrev:
Du kan inte manuellt sköta till och från!
Slår på gör den ju vid behov, och jag utgår från att den stänger om man trycker på av-knappen på diskmaskinen.
Så på det sättet kan man ju säga att man kan manövrera den manuellt via diskmaskinen.

Vilket förvisso inte normalt är ovan bänk. Det är väl där det fallerar om jag läste rätt mellan raderna på @Krilleman:s inlägg.

BirgitS
C
BirgitS BirgitS skrev:
Aquastop verkar mest stoppa tillförseln om det kommer vatten på diskmaskinens bottenplatta.
Nja, rätta mig om jag har fel, men det är väl en helt vanlig "normalt stängd" magnetventil, i princip identisk med Oras-avstängaren?
Ström till ventilen = ventilen öppen, ingen ström till ventilen = ventilen stängd.
Dvs bryter man strömmen till diskmaskinen så stängs ventilen(?)
Givetvis bryter även maskinen strömmen till ventilen vid läckageindikation.

Visst kan det börja läcka i anslutningen till ventilen, precis som det kan börja läcka i anslutningen till Oras-ventilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.