33 841 läst ·
83 svar
34k läst
83 svar
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Det är förstås bra om proffs kan lösa problemet, men då de inte lyckades första gången skulle jag göra ett par saker:
1. Åtminstone själv börja att använda den nedre toaletten så ofta som möjligt. Detta för att hålla koll och lära känna systemet.
2. Köpa högtryckstvätt och rensslang. Återbetalar sig snabbt. Och skönt att kunna lösa problemet direkt när det uppstår. Även om detta specifika problem löser sig, kan det i framtiden uppstå andra problem. En högtryckstvätt har även andra användningsområden när man har villa. Lika så rensslang, lite beroende på vilken man köper. Min använder jag både för hängrännor och stuprör. Tror det är denna jag har:
https://www.bauhaus.se/rorrenssats-karcher-med-hangrannerenskit#go-to-description
Om/när det blir stopp igen, och jag använder rensslangen, skulle jag märka upp på slangen hur långt in stoppet är.
1. Åtminstone själv börja att använda den nedre toaletten så ofta som möjligt. Detta för att hålla koll och lära känna systemet.
2. Köpa högtryckstvätt och rensslang. Återbetalar sig snabbt. Och skönt att kunna lösa problemet direkt när det uppstår. Även om detta specifika problem löser sig, kan det i framtiden uppstå andra problem. En högtryckstvätt har även andra användningsområden när man har villa. Lika så rensslang, lite beroende på vilken man köper. Min använder jag både för hängrännor och stuprör. Tror det är denna jag har:
https://www.bauhaus.se/rorrenssats-karcher-med-hangrannerenskit#go-to-description
Om/när det blir stopp igen, och jag använder rensslangen, skulle jag märka upp på slangen hur långt in stoppet är.
Snålspolande toa är bara skit i en villa, för lite vatten som ska simma skiten vidare. I hyreshus där det ca max ca 3 meter till rak fallhöjd ner och fler som spolar går det bra. Normalt i villa kan det var upp till min 15 - 20 meter till utgång och då kan vattnet kila vidare och skiten stannar på vägen. Ska då simma vidare med nästa spolning som inte knuffar 100 % iväg skiten, så se till att maxa i tanken nivån.
EDIT Allt beror på fallhöjden,stor fallhöjd vattnet rinner snabbare och skiten blir kvar i röret, det ska max 2 % för att allt ska rinna undan.
EDIT Allt beror på fallhöjden,stor fallhöjd vattnet rinner snabbare och skiten blir kvar i röret, det ska max 2 % för att allt ska rinna undan.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Nej det är den inte. Diskmaskinen kan omöjligt vara kopplad på två faser, då skulle den vara trasig för länge sen.Andreas Klang skrev:
Är det stopp ut från huset så stiger det ni spolar ut i högre belägna toaletter/avlopp i den "nedersta"Andreas Klang skrev:
Fick lära min tonårsdotter att bindor/mensskydd var NoNo att spola ner. Fick ett stopp mellan huset och trekammarbrunnen och det svämmade över i källaren då något av husets avlopp användes. Blev en spolbil på jour (annandag jul).
Ring en spolbil och be dem även att filma avloppet. Är det egen brunn eller Kommunalt ? Är det kommunalt så ansvarar ni för en viss del av rören utanför huset och Kommunen resterande.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Det räcker med våtservetter om det inte är hala PVC-rör hela vägen. De löses aldrig upp och fastnar i både gjutjärn och cementrör.
Följer man avloppsrensningskanaler på YT som jag gör så är våtservetter det enskilt största problemet med stopp i avloppet tillsammans med rötter som tränger in, men det är inte ett lika stort problem i Sverige som i varmare länder med mer invasiv växtlighet. Men, jag har även varit med om stopp pga rötter från en pil som hade penetrerat skarvarna i cementrören ut till gatan.
Följer man avloppsrensningskanaler på YT som jag gör så är våtservetter det enskilt största problemet med stopp i avloppet tillsammans med rötter som tränger in, men det är inte ett lika stort problem i Sverige som i varmare länder med mer invasiv växtlighet. Men, jag har även varit med om stopp pga rötter från en pil som hade penetrerat skarvarna i cementrören ut till gatan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden