Det är förstås bra om proffs kan lösa problemet, men då de inte lyckades första gången skulle jag göra ett par saker:
1. Åtminstone själv börja att använda den nedre toaletten så ofta som möjligt. Detta för att hålla koll och lära känna systemet.
2. Köpa högtryckstvätt och rensslang. Återbetalar sig snabbt. Och skönt att kunna lösa problemet direkt när det uppstår. Även om detta specifika problem löser sig, kan det i framtiden uppstå andra problem. En högtryckstvätt har även andra användningsområden när man har villa. Lika så rensslang, lite beroende på vilken man köper. Min använder jag både för hängrännor och stuprör. Tror det är denna jag har:
https://www.bauhaus.se/rorrenssats-karcher-med-hangrannerenskit#go-to-description
Om/när det blir stopp igen, och jag använder rensslangen, skulle jag märka upp på slangen hur långt in stoppet är.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
Andreas Klang Andreas Klang skrev:
Det får bli så. Stora spolningen är nog på 6liter känns det som. Toan ska ändå bytas så det får bli en som spolar 4/6 liter istället.
Om ni inte har vattenbrist (t.ex. från egen brunn) föreslår jag att ni byter till icke-snålspolande toaletter.

J
jag har ställt om så även liten spolning spolar så mycket det går... Det går nog att justera spolmängden på de flesta stolar?

Snålspolande toa är bara skit i en villa, för lite vatten som ska simma skiten vidare. I hyreshus där det ca max ca 3 meter till rak fallhöjd ner och fler som spolar går det bra. Normalt i villa kan det var upp till min 15 - 20 meter till utgång och då kan vattnet kila vidare och skiten stannar på vägen. Ska då simma vidare med nästa spolning som inte knuffar 100 % iväg skiten, så se till att maxa i tanken nivån.

EDIT Allt beror på fallhöjden,stor fallhöjd vattnet rinner snabbare och skiten blir kvar i röret, det ska max 2 % för att allt ska rinna undan.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
Nej verkligen inte, och en massa annat på det. Tillexempel så är spishäll och diskmaskin kopplad i samma 3 fas kabel så spisen går på en fas medans diskmaskinen är kopplad på 2 fas…
Nej det är den inte. Diskmaskinen kan omöjligt vara kopplad på två faser, då skulle den vara trasig för länge sen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi har bott i huset ca 1 vecka, och aldrig använt toan där något. Då vi i princip bara har varit på entré plan.
Är det stopp ut från huset så stiger det ni spolar ut i högre belägna toaletter/avlopp i den "nedersta"
Fick lära min tonårsdotter att bindor/mensskydd var NoNo att spola ner. Fick ett stopp mellan huset och trekammarbrunnen och det svämmade över i källaren då något av husets avlopp användes. Blev en spolbil på jour (annandag jul).

Ring en spolbil och be dem även att filma avloppet. Är det egen brunn eller Kommunalt ? Är det kommunalt så ansvarar ni för en viss del av rören utanför huset och Kommunen resterande.

Min "röris" säger att snålspolande toaletter är ett elände och har skapat mycket stopp i avloppen. Vattenmängden räcker inte till för att transportera skiten och papper m.m. ut

MultiMan
Det räcker med våtservetter om det inte är hala PVC-rör hela vägen. De löses aldrig upp och fastnar i både gjutjärn och cementrör.

Följer man avloppsrensningskanaler på YT som jag gör så är våtservetter det enskilt största problemet med stopp i avloppet tillsammans med rötter som tränger in, men det är inte ett lika stort problem i Sverige som i varmare länder med mer invasiv växtlighet. Men, jag har även varit med om stopp pga rötter från en pil som hade penetrerat skarvarna i cementrören ut till gatan.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Följer man avloppsrensningskanaler på YT som jag gör
Som om det inte var nog med skit på YT...

• Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.