Hej,
Nu går vi i tankar om att byta ut våran varmvattenberedare från 90-talet till en värmepumpsberedare, mycket på grund av det bidrag man får i samband med energieffektiviserade åtgärder på småhus.

När vi väl har börjat ta in offert och läsa på har vi märkt att det är rättså ovanligt i Sverige och inte många har erfarenhet av det. Någon som har erfarenhet av en värmepumpsberedare? Är det värt att installera? För- och nackdelar? Det vi har varit mest oroliga över är att ventilationsröret som går igenom ytterväggen ska orsaka fuktskador på grund av kondens (fått höra att någon fått problem med det) samt att den ska låta mycket.. Tack på förhand :)
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
H Husfrån70talet skrev:
Hej,
Nu går vi i tankar om att byta ut våran varmvattenberedare från 90-talet till en värmepumpsberedare, mycket på grund av det bidrag man får i samband med energieffektiviserade åtgärder på småhus.

När vi väl har börjat ta in offert och läsa på har vi märkt att det är rättså ovanligt i Sverige och inte många har erfarenhet av det. Någon som har erfarenhet av en värmepumpsberedare? Är det värt att installera? För- och nackdelar? Det vi har varit mest oroliga över är att ventilationsröret som går igenom ytterväggen ska orsaka fuktskador på grund av kondens (fått höra att någon fått problem med det) samt att den ska låta mycket.. Tack på förhand :)
Hur gick det?
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
marm marm skrev:
Hur gick det?
H Husfrån70talet skrev:
Hej,
Nu går vi i tankar om att byta ut våran varmvattenberedare från 90-talet till en värmepumpsberedare, mycket på grund av det bidrag man får i samband med energieffektiviserade åtgärder på småhus.

När vi väl har börjat ta in offert och läsa på har vi märkt att det är rättså ovanligt i Sverige och inte många har erfarenhet av det. Någon som har erfarenhet av en värmepumpsberedare? Är det värt att installera? För- och nackdelar? Det vi har varit mest oroliga över är att ventilationsröret som går igenom ytterväggen ska orsaka fuktskador på grund av kondens (fått höra att någon fått problem med det) samt att den ska låta mycket.. Tack på förhand :)
Även jag undrar hur ni gjorde. Vilket märke blev det och med eller utan utedel?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.