1 896 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Avloppspumpen på tomgång
Hej!
Jag har en Grundfos avloppspump som hjälper mig att skicka iväg avloppet till det kommunala nätet. I avloppsbrunnen finns ett antal långa tunna lodräta stavar (sitter ganska tätt) som känner av nivån och styr pumpen. Problemet är att det med tiden fastnar en massa toapappersrester (och annat "gojs") som gör att stavarna klibbar ihop. Följden blir att den stav som ska ge startsignal till pumpen kommer i ständig kontakt med denna klibbiga sörja, och då slår pumpen inte av när nivån i brunnen har sjunkit till nästa nivå.
Har någon något bra tips som kan hjälpa mig? Det börjar bli lite trist att gå ut och öppna brunnen för att peta bort klibb en gång i veckan...
/Martin
Jag har en Grundfos avloppspump som hjälper mig att skicka iväg avloppet till det kommunala nätet. I avloppsbrunnen finns ett antal långa tunna lodräta stavar (sitter ganska tätt) som känner av nivån och styr pumpen. Problemet är att det med tiden fastnar en massa toapappersrester (och annat "gojs") som gör att stavarna klibbar ihop. Följden blir att den stav som ska ge startsignal till pumpen kommer i ständig kontakt med denna klibbiga sörja, och då slår pumpen inte av när nivån i brunnen har sjunkit till nästa nivå.
Har någon något bra tips som kan hjälpa mig? Det börjar bli lite trist att gå ut och öppna brunnen för att peta bort klibb en gång i veckan...
/Martin
hej vi hade samma problem mev vår pump. Vi ringde en slamsugare som gjorde rent brunnen och slamsög. Inga problem efter det. Han tyckte vi skulle slamsuga en gång per år för att vara på den säkra sidan...
Kanske är värt att kolla dimensionerna på rören om det inte ger sig med slamsugning?
Hoppas det löser sig!
Maria
Kanske är värt att kolla dimensionerna på rören om det inte ger sig med slamsugning?
Hoppas det löser sig!
Maria
Jag skulle nog koppla in en flytande strömbrytare. Det finns bollar som innehåller en brytare. Så länge den flyter så är strömmen påslagen. Då tanken blir tom lägger sig bollen och kontakten bryter strömmen.
Du kan ju sätta den i serie med pumpen, då gör det inget om det blir strul med nuvarande givare.
1*1=1 och 0*1=0 som ni minns från skolan
Du kan ju sätta den i serie med pumpen, då gör det inget om det blir strul med nuvarande givare.
1*1=1 och 0*1=0 som ni minns från skolan
Jag har också en splitterny pumpstation och avloppspump från Grundfos (installerades 070329). Första veckan fungerade det problemfritt men sedan dess går larmet minst femton gånger om dagen. Entrepenören trodde det var häverteffekt som ställde till det och monterade en backventil utan resultat. Jag har lyft upp stavarna, rengjort dem och särat lite på dem då en vän trodde det kunde ha att göra med att de satt för tätt. Inget av detta har hjälpt. jag skulle inte rekommendera någon att investera i Grundfos skräpprodukter. Det kan inte vara rimligt att tvingas bedriva dagligt underhåll av ett nytt avloppssystem. Med facit i hand skulle jag inte snålat och köpt Grundfos system. jag skulle naturligtvis satsat lite mer stålar på ett hederligt och driftsäkert självfall.
Klicka här för att svara