14 517 läst ·
24 svar
15k läst
24 svar
Inget vatten! Hjälp med felsökning?
Prototypen, hurdå menar du att det klarnade? Det kunde precis lika gärna varit en man som inte hade koll på det som Vilan nu inte hade koll på. Min farsa till exempel, eller massor med snubbar på det här forumet..
Känns inte som att vi behöver förklara Vilans okunnighet i ämnet med att hon är kvinna.
Ledsen att det blev lite OT förresten.
Ledsen att det blev lite OT förresten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Det blev OT och jag borde inte säga mer men 90% av samhället ser ut på detta viset. Jag håller på med elektronik och har träffat två kvinnor under mina 30 år inom branschen som har kunnat en del om elektronik, jag tycker det är otroligt tråkigt då det är ett rent och trevligt jobb. En kvinna som plockar sönder en skitig tryckströmbrytare nej då, kvinnor är så rädda att bli skitiga, men att bli sjuksköterska och gräva i diverse smittsam skit.
Jag har en dotter (6 år) som så gärna vill ha en häst, och pojkarna bara spelar krigsspel.
Den som har möjlighet ska gå och se Grottmannen, helst med Brasse Brändström, där förklaras det varför det ser ut som det ser ut i samhället med våra könsroller. En oerhört roande föreställning men den ger många långa eftertankar.
Jag är inte lastgammal, växte upp med studentrevolten, proggen och kvinnans frigörelse men sedan då....Det är bara att börja. Grävmaskinist, dumperförare, svetsare, tradarchaufför, elektronikkonsult. Dessa jobb utförs troligen bättre av kvinnor men det finns väldigt få och det är inga tunga jobb om man jämför med vård och städyrken.
Om jag gräver om dräneringen på halva huset, ska frun gräva andra halvan. Min gör det inte. Jag kan laga mat under tiden.
Prototypen, hoppas jag inte behöver skriva mer i OT frågan
Jag har en dotter (6 år) som så gärna vill ha en häst, och pojkarna bara spelar krigsspel.
Den som har möjlighet ska gå och se Grottmannen, helst med Brasse Brändström, där förklaras det varför det ser ut som det ser ut i samhället med våra könsroller. En oerhört roande föreställning men den ger många långa eftertankar.
Jag är inte lastgammal, växte upp med studentrevolten, proggen och kvinnans frigörelse men sedan då....Det är bara att börja. Grävmaskinist, dumperförare, svetsare, tradarchaufför, elektronikkonsult. Dessa jobb utförs troligen bättre av kvinnor men det finns väldigt få och det är inga tunga jobb om man jämför med vård och städyrken.
Om jag gräver om dräneringen på halva huset, ska frun gräva andra halvan. Min gör det inte. Jag kan laga mat under tiden.
Prototypen, hoppas jag inte behöver skriva mer i OT frågan
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är ju just det som detta forum är så väldigt bra till. Det går att lära sig en hel del utan att ha några omfattande kunskaper till att börja med. Och med en ödmjuk attityd får man nästan alltid ett hjälpsamt svar. Välkommen till forumet.Vilan skrev:
Så när du vet mer om problemen i din anläggning, posta ett nytt svar och följ upp frågorna (om det behövs).
Tack för välkomnandet!norrbottenstorpet skrev:Det är ju just det som detta forum är så väldigt bra till. Det går att lära sig en hel del utan att ha några omfattande kunskaper till att börja med. Och med en ödmjuk attityd får man nästan alltid ett hjälpsamt svar. Välkommen till forumet.
Så när du vet mer om problemen i din anläggning, posta ett nytt svar och följ upp frågorna (om det behövs).
Rätt vad det är så råkar man ut för problem man aldrig förut behövt ta itu med, och man vet knappt vem man ska fråga eller ens hur man ska ställa frågorna. Man känner sig rätt dum helt enkelt. Jag är rätt säker på att det gäller oss alla, inom olika områden. Jag tycker det är fantastiskt att jag numera kan surfa runt på nätet och hitta forum som detta! Det ger mig en möjlighet att lära mig nya saker, börja förstå en del om sånt som tidigare varit helt okända områden, men som ibland är nödvändig kunskap för att man ska kunna gå vidare. Det må vara extremt grundläggande svar som ni har gett mig, men för mig har de varit värdefulla och nödvändiga. När mina vattenproblem så småningom är lösta är jag övertygad om att jag förstår mer om hur vattenförsörjningen i mitt torp fungerar, och det ger mig ett betydligt bättre utgångsläge nästa gång den krånglar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
När du nu får hjälp av troligen en rörmokare, häng över axeln och fråga fråga fråga. Utan att fråga får man inget svar och gissa hur jag lärt mig både det ena och andra, jag har tittat både före och efter och frågat sedan jag var 8-9 år.
prototypen
prototypen
Vill bara uppdatera och meddela att era tidigare svar var mitt-i-prick:
rörmokaren har nu varit och bytt ut tryckströmbrytaren (kass) och fyllt hydropressen med tryckluft - och allt fungerar som det ska igen! Bättre än innan dessutom, vattnet pulserar inte längre och pumpen jobbar tyst och fint. Suveränt med online-hjälp vid felsökning - tack igen!
( semestern är dessutom räddad eftersom pumpen inte var trasig
)
rörmokaren har nu varit och bytt ut tryckströmbrytaren (kass) och fyllt hydropressen med tryckluft - och allt fungerar som det ska igen! Bättre än innan dessutom, vattnet pulserar inte längre och pumpen jobbar tyst och fint. Suveränt med online-hjälp vid felsökning - tack igen!
( semestern är dessutom räddad eftersom pumpen inte var trasig
Klicka här för att svara