Jag planerar avloppet i mitt blivande hus, ett enplans hus med 2 toaletter. Det ska bli skilda stammar för toa och diskvatten. Pga. utrymmesbrist tänkte jag göra som följer med toa avloppet: (I ordningföljd längs stammen) Först en toa, sen avluftning i rummet brevid och sen den andra toan och sen ut till reningsverket.

Jag pratade med en VVS:are som vill att jag ska ha ett avluftningsrör till före den andra toan, då skulle det bli som följer: Först en toa, sen avluftning i nästa rum och sen den andra avluftningen precis före den andra toan och så den andra toan och sen ut till reningsverket.

Toaletterna är ca 11 meter från varandra och det är som sagt inget ytterligare inkopplat på den stammen.

-Varför räcker det inte med bara ett avluftnings rör upp genom taket efter den första toan? (Är det för att avluftningen kommer efter toan och inte före som skulle vara den bästa lösningen?) Ska jag ha 2 avluftningar så blir det ju 2 efter varandra och det tycker jag verkar vara lite tårta på tårta så att säga.

Nån som vet?

Är inte riktigt med på hur du menar. Kanske en lätt skiss i paint och lägga upp?
Normalt sätter man ju bara en luftning per vertikal stam då får de horisontella rören vara max 4-5 meter om jag inte minns fel. Men sitter avluftningen längst ut på ett lång horisontellt rör med flera toaletter på rad borde en räcka.

Bäst effekt blir det om du börjar med luftningen och sedan toa då får du kortast möjliga bit oluftat och mindre problem med att vattnet sugs ur vattenlåset om du b*****t rejält. En luftning till kan vara motiverad om dessa 11 meter är vågrätt, det finns risk att det ligger kvar några omgångar b**s i röret och hindrar avluftningen och då behövs avluftning 2 för att toa 2 ska fungera. Detta att det ligger kvar betyder inte stopp i avloppet, bara att ibland så behövs flera knuffar för att det ska dra iväg.

Luftning upp på taket är gammalt och klassiskt, det finns en fördel med vacuumventilerna, det märks direkt när det blir stopp i avloppet och man hinner åtgärda innan det rinner över i källaren. Detta har räddat mig från vattenskada.

Prototypen

Jo, det bästa skulle helt klart vara att börja med avluftningen men det är platsbrist som gör det svårt...

• toa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda alternativet för avluftning före toan skulle vara ett rör inne i toarummet inne i hörnet (nere till höger). Det skulle jag helst undvika om det bara är möjligt...

prototypen skrev:
Luftning upp på taket är gammalt och klassiskt, det finns en fördel med vacuumventilerna, det märks direkt när det blir stopp i avloppet och man hinner åtgärda innan det rinner över i källaren. Detta har räddat mig från vattenskada.

Prototypen
Tycker du jag ska ha vacuumventiler i stället? Var i såfall?

En i var toalett om ledningen på 11 m är vågrätt (med fall förstås), en lösning är att sätta luftningen (vacuumventil) på röret från tvättstället. Stör inte (estetiskt) alltför mycket. Avluftningen skulle gå att ha bakom toalettstolen nere vid golvet också.

Det är inte omöjligt att ha luftningen som det är ritat också.
Valet är ditt.

Prototypen

Förstår inte varför det ska vara en till avluftning (nummer 2). Den gör ju samma sak som 1an. Och bara den borde fungera då man kan ha ganska långa avstick från en vertikal stam utan separat avluftning.

snuttjulle skrev:
Förstår inte varför det ska vara en till avluftning (nummer 2). Den gör ju samma sak som 1an. Och bara den borde fungera då man kan ha ganska långa avstick från en vertikal stam utan separat avluftning.
Jo så tycker jag ochså men vvs:aren tycker jag ska ha avluft no 2 ochså. Kanske det beror på längden mellan toastolarna...?

Stammen är vertikal (med fall).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.