Hej!

Jag undrar om det är någon som på egen hand har grävt till det kommunala VA och kopplat på sig där. :) I mitt fall rör det sig om ca 500 meter av åker att forcera.  Vad kan det kosta tro? Om man gräver skälv säger kommunen att påkopplingen kostar 60 000kr att gämföra mot ca 130 000 om de hade grävt fram till tomt gräns. Alternativet är att jag djupborrar och gör infiltration.

A
Jag har precis grävt in Kommunalt vatten, dom grävde dock till Tomtgränsen, ca 250meter dom var tvungen att gräva. Det tog för dom 3 dagar (dock inte effektiv tid, snarare 5 timmar per dag effektivt).
Iallafall, om man räknar 24 timmar för den grävningen så skulle din hamna på 50 timmar, räkna sedan på ett timpris på mellan 500-1000kr inklusive moms (det varierar väldigt, så kolla runt) så hamnar grävningen på mellan 25000-50000kr. Sen måste ju du själv såklart medverka och lägga ner slang och rör o.s.v. Samt hjälpa grävmaskinisten med den manuella arbetet.
Är det din åkermark? Annars måste du ju även ha markägarens tillstånd att gräva ner allt.

Så kolla med dom entrepenörer som finns tillgängliga vad dom beräknar att det kan kosta.

För min del så behövde jag bara stå för grävning på egen tomt själv, än fast det är utanför stadsplanelagt område, så dom hade egentligen ingen skyldighet att gräva, anslutningen kostade 35500kr.

Tack för svaret :) Marken är inte min, så jag får prata med markägaren. På kommunen sa det att markägaren brukar ta en avgift på ca 5000-10000 kr om det inte är någon brunn eller så som sticker upp och kan vara i vägen. För mig skulle det i så fall kosta.

Anslutning 60000 kr till kommun
Markägaren 10000kr (gissning)
Grävning 50 h*600kr/h = 30000 kr för att gräva de 500 meterna
Rör 150kr/m *500 = 75000 kr (här gissar jag vet inte om det är så här dyrt)
Totalt skulle det i så fall gå på 175 000 kr.

Detta skall jämföras med djupborrning och infiltration som ju också går på en peng, jag får undersöka det. Trots allt så kan man kanske kan få med någon annan fastighetsägare också då blir ju kalkylen lite trevligare. Men då tillkommer också en kostnad från kommunen på 20000kr per ytterliggare fastighet.

Nackdelen med eget vatten är ju drift och underhåll. Det är väldigt skönt att bara ringa kommunens jour när man blir utan på midsommar.

Fördelen är ett lägre literpris på vattnet.

Sen tycker jag att det låter väldigt lågt med 10 meter timmen för en grävare.

Vem blir ansvarig för dessa 500 meter ledningar i framtiden. Är det du eller kommunen? Fundera på vad ett stopp i avloppet eller en läcka i inledningen innebär

Antagligen blir det väl så att det blir någon mer som går med och vill koppla på sig på den 500 m långa ledningen. Så jag antar att man bildar en lokal vattenförening. Denna vatten förening skulle då även stå för underhållet. Jag antog att när man väl grävt ner ledningen så är det inte något underhåll på typ 50 år eller så. Men jag har kanske fel vad kan det vara för under håll. Behvs det spolas regelbundet t ex?

På normal (inga större stenblock) lerjord får du räkna med att du kommer ca 75 meter per dag när du lägger rör och slang för VA.

God Jul!

Ja som vanligt är det viktigt med att det är en duktig och snabb grävare, även om han är något dyrare. Jag skall lägga ut lite offerter hos grävare, så får jag se vad de kan tro om det hela. Vad kan dock vatten och avlopps rör hamna på för denna typ av grävning där eventuellt flera fastigheter skall kopplas på?

Vill ställa en kompleterande fråga i detta ämne angående lutningen.

Vilket fall skall man ha på anslutningen? Vad gäller avlopp i betongplatt pratar man om 2:100 vilket skulle innebära 10 meter i detta fall. Det skulle innebära ett antal pumpstationer på vägen vilket väl knappast är görligt. Frågan är högaktuell för mig då jag har en tomt för fritidshus på G. Tomten ligger ca 100 m från kommunalt VA.

Både i fallet med 500 m och i inlägget ovan kanske det inte är så dumt med en pumpstation. Då kan man ju lägga ner dubbla PEM och behöver inte vara så noga med fall och annat. Det går ju också att det går lite fortare att gräva. Tål kanske att räknas på?

viltfjall skrev:
Både i fallet med 500 m och i inlägget ovan kanske det inte är så dumt med en pumpstation. Då kan man ju lägga ner dubbla PEM och behöver inte vara så noga med fall och annat. Det går ju också att det går lite fortare att gräva. Tål kanske att räknas på?
Har själv ett system med pumpstation och PEM. Strular konstant! Tänk vad idiotiskt att låta en så basal husfunktion som avloppet vara beroende av el. Jag hade satsat på självfall om jag kunde vrida tillbaka tiden. Lite dyrare men det fungerar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.