T
tojja: vad är prisskillnaden på att dra bara vatten el till tomtgräns. Mot att dra både vatten/avlopp och el. Kommunalt. Jag undrar hur mycket det kan påverka priset på tomten.
0 svar · 1,6k läst
galento
galento: Hejsan,har bytt flera packningar på jobbet på toastolar troligtvis tidigt 70-tal. Och dessa packningar har vi köpt från Ahlsell,gör rent från gammalt kitt och montera packningen som är ca 8-10mm tjock och dra fast cisternen,sen är det tätt.Borde kunna gå att få tag på packning till din gamla stol också.Tror att jag bytt en packning på den gamla typen av toastol du beskriver nån
4 svar · 12,2k läst
C
citactiva: [citat] Har svårt att tänka mig att luft skulle tränga in då det redan i dagsläget är ett naturligt övertryck på ledningen
5 svar · 6,1k läst
J
johanindalby: Nej, inte vad jag vet. Det är ett rör som går till en stenbädd, sen går det ett nytt rör under stenbädden till diket. Jag tror att det var så det var konstruerat. Jag tror inte att det sitter någon fördelare. Bara ett rör in från huset, och ett rör ut till markbädden.
2 svar · 6,0k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18774/0]Verktyg, maskiner och fordon[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,1k läst
Z
zoviey: Bila upp mer och byt ut, bättre att det tar tid och blir bra...
9 svar · 7,4k läst
·
M
metaboman: Hej! Renoverar ett badrum med vägghängd toalett, röret som kommer ut från vägg är 90mm men går tvärt ut till 110 för att passa toalettstosen. Någon som vet var man kan få tag i 90 mm avloppsdelar, skulle behöva ett kortare rör till den nya wc:n. Eller någon som har andra tips? Det är en så kallad installationsvägg på ett hus byggt 1977.
0 svar · 2,6k läst
M
Mats: Det kan man ju onekligen tycka, särskillt efter att ha sett ett av deras plocklager
3 svar · 5,8k läst
L
likblek: gratis vattenprver året ut... http://www.aquagruppen.se/index.html
3 svar · 1,6k läst
J
Jeppson: Ja, det blir till att kontakta dem för vidare forskning. Tanken är vad jag förstår att slå ner "röret" ner i den bef. brunnen där vattnet "borde" finnas, enligt en granne påstås grundvattenivån sjunkit c:a 50cm senaste 25 åren......eller nåt sånt. Då brunnen "bara" är c:a 3,5m djup, kanske alternativet kan vara att gräv någon meter till eller 2 kanske? Eftersom det är nära
3 svar · 9,3k läst
G
greenbay: Den där avlånga, är det en unidrain?, det har varit uppe i en annan tråd. mvh greenbay
8 svar · 3,2k läst
tussee
tussee: Du kan ju komplettera larmet med avstängningsventil. God Jul
4 svar · 5,2k läst
G
glenn30: Hej jag ska göra om mitt badrum,idag har jag ett gammalt avluftningsrör som går upp ovanför taket,men jag skulle vilja ha bort den för den bygger endel på väggen,kan man sätta en avluftare under tvättstället,är det bra,kompisen har gjort det o han säger det fungerar bra,någon annan som har erfarenhet av detta. mvh glenn
0 svar · 5,2k läst
D
DrKassler: Vi har liknande problem på vår blandare i badrummet, också termostat. Skall prova att byta termostatenheten för någon sand är det inte i den.. Däremot är det några sandkorn i filtret ur kranen på den nymonterade blandaren i köket.. Jag spolade inte ur rören... Hur skulle det gå till?
19 svar · 4,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag använde 22mm i stammen och 15 till tappställena. Det jag minns från konversationen med Wirsbo var att det nog inte spelade någon roll om jag använde 22 eller 18. Fördelningsblocket längst bort ligger ca 12 rörmeter från vattenmätaren. 6sekunder låter inte alls mycket så det blir säkerligen en bra dimensionering.
3 svar · 2,3k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Man kan kan ju kolla efter en med solsliga i. Man kan få 7000 i bidrag om man installerar solfångare
5 svar · 3,5k läst
B
brevik: Tack för svaret Gunnar! Nu vet jag vad jag ska ha. nu gäller det bara att hitta en billig duschkabin som gärna är under 200cm :o Det går nämligen en vent-trumma precis ovanför där jag vill ha den som det är 199cm upp till från golvet.
5 svar · 5,2k läst
eriobe
eriobe: Åh, man tackar!
9 svar · 3,4k läst
tussee
tussee: Handtaget är till för att kontrollera att den fungerar.
27 svar · 4,8k läst
Saxpy
Saxpy: Totala bottenytan på huset är runt 100m2 så varje stenkista ska hantera en fjärdedel av det. Hur rören ska dras är inget problem, tomten sätter sina begränsningar. Marken är gammal åker, ganska lerig med inslag av berg.
2 svar · 3,4k läst
L
lordi: Är det ett gammalt gjutjärnsvattenlås är det bara att kapa bort skiten och byta till ett modernare plast-dito. Det fixar fastighetsskötaren eller så ringer han dit en röris. Jag brukar alltid rekommendera fastighetsägaren att byta ut om det är gammalt och dåligt. Då blir det mycket lättare att rensa det i framtiden, och hyresgästen kan klara det själv.
10 svar · 6,9k läst
MathiasS
MathiasS: www.rinkabyror.se www.sigro.se Båda två jobbar bara med "märkesprodukter" och du behöver inte fundera över kvaliteten på det du köper. Det är dom vanliga fabrikaten, Wirsbo, Roth, FMM, Mora, Beulco, Vatette och allt vad dom heter. Vi är mååånga här på forumet som handlar regelbundet hos båda dessa utan problem.
1 svar · 3,3k läst
L
lordi: Enligt branschreglerna behöver inte avstängningen sitta ovanför diskbänken, det räcker att den är lätt åtkomlig i skåpet under diskhon.
7 svar · 7,1k läst
·
L
lordi: [citat] Det beror helt på vad det är för kvalitet på rören. Vissa går utmärkt att kapa med vanligt metallblad, men det är från fall till fall. I vart fall så ska man köra långsamt med sågen och inte fullt ös
7 svar · 6,4k läst
L
lordi: Använd 15 mm kopparrör med klämringskopplingar om du inte vill löda. Använd ett större rör (22 mm) som hylsa igenom väggen som du drar 15 röret igenom. Alternativt kan du använda prisolrör genom väggen. Det finns snygga täckbrickor om du vill ha en fin genomföring
1 svar · 3,7k läst
L
lordi: Kopplingen ovanför din gamla ventil är en riktig "patentare", så köp en ventil med invändiga gängor, flytta över kopplingen från slangen, montera en koppling för 22 mm kopparrör i andra änden på ventilen. Sen behöver du en bit rör och en en skarvkoppling. Är röret mjukglödgat där du sa ska koppla in dig så behöver du en stödhylsa också
2 svar · 3,0k läst
K
Kippeman: Tack för tipset. Ska kolla med comfort butiken! MVH // Kippeman
2 svar · 3,1k läst
L
lordi: [citat] Det är en kombinerad kyl/frys fast bredvid varandra inte över/under Ofta finns det även ismaskin i frysen, då behöver man ansluta vatten till den-
3 svar · 3,4k läst
L
lordi: Hej! Om man lossar blandaren från väggen så kan man montera mellankopplingar med en invändig gänga och en utvändig gänga. Då väljer man en koppling med ett extra uttag på kallvattnet, och sätter dit en avstängningsventil typ ballofix. Blandaren flyttas ju ut några cm från väggen men det brukar inte vara några problem. Detta kräver att man stänger av vattnet i källaren om inte
1 svar · 15,9k läst
·
S
synpunkter: Ett tips från en amatör. Kolla hur många varv du kan gänga på kopplingen så den sitter perfekt utan lin först. Sätt sedan på lin och dra högst så långt som du gjorde utan lin. Då sitter det. Alltid.
5 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.