24 590 läst ·
40 svar
25k läst
40 svar
Mitt hår är GRÖNT!!!
Berätta gärna även för oss andra eller är det affärshemligheter?lier skrev:Drar upp en äldre tråd Smarti har du fått nån lösning på vattnet??
Jag hade sj problem med koppar och istället för dyra vatten filter så har jag en billigare lösning för dig. Om du inte har fått ordning på ditt vatten, så kan jag kanske hjälpa dig med en enkel och billig lösning. Så länge som det bara gäller koppar.
Då slipper du grönt hår och grönt i handfat och toaletter.
Hej pasta!! Nä du jag har inga affärshemligheter tycker att det är viktigt att kunna hjälpa alla till en billigare lösning.
Tidigare problem var att våran vattenkälla tidigare rann genom en surmyr. Vilket hade gjort att våra vattenledningar slaggat igen totalt. Fylla kaffepannan tog 30min ;D Vilket inte är hållbart. :-/ Kan tillägga att vi nyss hade köpt huset på exekutivt. Alltså befintligt skick.
För att göra historien kort så Grävde vi in nytt vatten och gjorde en ny brunn. Frid och fröjd trodde vi :-? Tills mina barn som är blonda fick grönt hår badkaret var grönt toastolen & tvättställ med.
Lämnade in ett vattenprov till Aqua tror jag det hette då i alla fall.
Fick förslag på ett vattenfilter som skulle kosta då 25000kr
detta var -95
Vilket jag tycker är dyrt bara för att få ett bättre vatten. Så vi testade en egen variant som bestod av:
400mm pvc rör som var 1m högt
Borrade 4000st hål i detta med en 4mm borr
ställde ner detta i brunnen tillsammans med ett 110mm dräneringsrör åxo 1m
Där det sedan går en sugslang i från.
Ganska bra om det är minimalt med vatten i källan. I alla fall när man gör detta, inte så kul att jobba i kallvatten
Mellan 400mm röret och 110mm röret så fyller man kalk. Dock inte i 110mm röret där ska bara suglangen vara.
Kan vara lite besvärligt om man har bra flöde i vattenkällan bra om man är några st så att man kan hinka ur vatten medans man fyller kalk.
Men det funkar.
När detta är gjort tar det ett par dagar innan man ser resultat. Sedan ett ganska minimalt under håll.
Med att fylla kalk i vattenkällan 1-2ggr per år, eller vid behov när man ser att det kommer utfällningar i hår el dyl.
Lycka till!!
Jag garanterar att det funkar om det bara gäller koppar. Bodde i det huset i 5år utan större problem.
Bara att fråga om det är nått ni inte förstår.
Tidigare problem var att våran vattenkälla tidigare rann genom en surmyr. Vilket hade gjort att våra vattenledningar slaggat igen totalt. Fylla kaffepannan tog 30min ;D Vilket inte är hållbart. :-/ Kan tillägga att vi nyss hade köpt huset på exekutivt. Alltså befintligt skick.
Fick förslag på ett vattenfilter som skulle kosta då 25000kr
Vilket jag tycker är dyrt bara för att få ett bättre vatten. Så vi testade en egen variant som bestod av:
Ganska bra om det är minimalt med vatten i källan. I alla fall när man gör detta, inte så kul att jobba i kallvatten
Mellan 400mm röret och 110mm röret så fyller man kalk. Dock inte i 110mm röret där ska bara suglangen vara.
Kan vara lite besvärligt om man har bra flöde i vattenkällan bra om man är några st så att man kan hinka ur vatten medans man fyller kalk.
Men det funkar.
När detta är gjort tar det ett par dagar innan man ser resultat. Sedan ett ganska minimalt under håll.
Med att fylla kalk i vattenkällan 1-2ggr per år, eller vid behov när man ser att det kommer utfällningar i hår el dyl.
Lycka till!!
Jag garanterar att det funkar om det bara gäller koppar. Bodde i det huset i 5år utan större problem.
Bara att fråga om det är nått ni inte förstår.
Vill bara poängtera vikten av att veta att förutsättningarna är samma innan man förespråkar en viss lösning, mao är inte helt säker att orsaken till de höga kopparhalterna är de samma för lier och Smarti. Annars är de praktiska erfarenheterna de bästa 
En fråga till lier; fick du inte allvarliga problem med tex varmvattenberedare efter installationen? Risken att använda lösningen är att vid mycket lågt ingående pH kommer man att få höga halter kalcium i det renade vattnet vilket med tiden kan betyda långsam kaffekokning trots att man kan fylla kannan snabbare än tidigare
.
En fråga till lier; fick du inte allvarliga problem med tex varmvattenberedare efter installationen? Risken att använda lösningen är att vid mycket lågt ingående pH kommer man att få höga halter kalcium i det renade vattnet vilket med tiden kan betyda långsam kaffekokning trots att man kan fylla kannan snabbare än tidigare
Jag poängterade att det funkar när det gäller koppar eller hur :-?
Jag har inte haft problem med våran varmvatten beredare, och inte nuvarande ägare heller. Dessutom så känner jag nuvarande ägare, så det kan jag garantera.
Men om man sen har andra problem med vatten så som järn och radon och allt vad det nu är vet jag inte om det funkar. Utan bara när det gäller gröna avlagringar i hår bad toa mm.
Jag har inte haft problem med våran varmvatten beredare, och inte nuvarande ägare heller. Dessutom så känner jag nuvarande ägare, så det kan jag garantera.
Men om man sen har andra problem med vatten så som järn och radon och allt vad det nu är vet jag inte om det funkar. Utan bara när det gäller gröna avlagringar i hår bad toa mm.
nej ingen lösning på vatten problemet än tyvärr.... :'(
håret är fixat för tillfället gick till frisören och betalde dyrt för någon metallavfärgning. så nu får jag åka iväg för att duscha >
så alla lösningar,ideér och dyl. är välkomna
håret är fixat för tillfället gick till frisören och betalde dyrt för någon metallavfärgning. så nu får jag åka iväg för att duscha >
så alla lösningar,ideér och dyl. är välkomna
Vi hade mest grönt i badkar håret tvättställ. Men även lite i toan,fast inte i samma utsträckning.
Prova min lösning funkar det inte så är det bara att ta bort lösningen.
Eller så köper du ett dyrt vattenfilter.
Prova min lösning funkar det inte så är det bara att ta bort lösningen.
Eller så köper du ett dyrt vattenfilter.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
uppar denna tråd!
har samma bekymmer, handfat och badkar och dusch blir gröna likaså mitt hår ,får även magproblem osv
antar att de är för mycket koppar i vattnet,,, ungefär hur mycket kostar ett sånt vattenfilter i dagens läge? så man vet hur mycket man måste lägga upp
har samma bekymmer, handfat och badkar och dusch blir gröna likaså mitt hår ,får även magproblem osv
antar att de är för mycket koppar i vattnet,,, ungefär hur mycket kostar ett sånt vattenfilter i dagens läge? så man vet hur mycket man måste lägga upp
lier skrev:Hej pasta!! Nä du jag har inga affärshemligheter tycker att det är viktigt att kunna hjälpa alla till en billigare lösning.
Tidigare problem var att våran vattenkälla tidigare rann genom en surmyr. Vilket hade gjort att våra vattenledningar slaggat igen totalt. Fylla kaffepannan tog 30min ;D Vilket inte är hållbart. :-/ Kan tillägga att vi nyss hade köpt huset på exekutivt. Alltså befintligt skick.För att göra historien kort så Grävde vi in nytt vatten och gjorde en ny brunn. Frid och fröjd trodde vi :-? Tills mina barn som är blonda fick grönt hår badkaret var grönt toastolen & tvättställ med.
Fick förslag på ett vattenfilter som skulle kosta då 25000krdetta var -95
Men det funkar.
Lycka till!!
Bara att fråga om det är nått ni inte förstår.![]()
Kan funka med att slänge ner typ en BH tvätt påse med snäck skla i
Klicka här för att svara