Hej,

Jag har ett svårlöst problem med att avloppsvattnet från min tvättmaskin har börjat flöda över som jag hoppas någon kan hjälpa till att hitta lösning till!

För ett par år sedan så renoverade jag toalett och tvättstuga i souterängplanet i min 60-talsvilla. I samband med detta så bilade vi ur och installerade ny avloppsrör som anslöts till gamla stammen från övervåningen som hanterar kök + badrum. Den nya stammen hanterar avloppsvattnet från hela huset i följande ordning: kök (övervåning), badrum (övervåning), tvättstuga (souteräng), gästtoalett (souteräng), och dusch (souteräng). Tvättstugan har ny tvättmaskin (Cylinda).

Allt har fungerat utan problem under ca 1 år. Under vintern så började helt plötsligt avloppsvattnet att flöda över från tvättmaskinens avlopp. Avloppsvattnet från tvättmaskinen går via slangen till ett 55mm rör som är vertikalt anslutet till huvudstammen i 90 graders vinkel. Röret är ca 70 cm högt.

Jag har högtrycksprutat 55mm röret och vattent passerar utan problem. Om jag däremot ökar flödet genom att spruta full fart med trädgårdslangen så flödar 55mm röret över....

Nästa steg var att jag öppnade inspektionsluckan i huvudstammen (ca 1 meter från anslutningen från tvättmaskinen) och förde ner en räns samt sprutade med vattenslangen under flera minuter utan att jag tyckte stöta på något problem.

Jag har dessutom varit i kontakt med Cylinda och frågat om flödet från maskinen kan ha ändrats. De svarar nekande till detta.

Så här står jag nu - vad kan vara problemet?

En provisorisk lösning är att låta vattnet gå till golvbrunnen men detta känns som att man bara går runt ett ev. problem.

Någon som har en smart förklaring och en lysnade lösning?

Mvh
Anders

Det måste ju ändå vara så att du fått någon sorts halvstopp någonstans. Inspektionsluckan, låg den före eller efter påsticket från tvättmaskinen?

prova med lite mekanisk bearbetning i röret från tvättmaskinen. Om det sitter en boll av fiber från kläder så är det inte alls säkert att din högtrycksspruta biter på den. Kör ner något långt som du kan skrapa kanterna med. Hur är påsticket utfört? Är det en riktig koppling eller har du gjort något eget i stil med att borra och limma in röret från tvättmaskinen?

Sitter det inte ett vattenlås på röret till TM-avloppet? Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan och det visade sig att vattenlåset var nästan helt igensatt av ludd och skit.

Hej,

Tack för svar!

Äkta 55mm/110mm koppling i 90 grader använd för påsticket.!

Inget vattenlås använt - raka rör ända ner till stammen!

Enligt Cylinda kan ej flödet ändras uppåt, endast bli svagare vid fel.

Låter som det är något skit i rören ändå. Jag skall återigen köra lite mer mekanisk åverkan i rören för att se om det hjälper.

Kan luftningen av rören någon inverkan på detta?

Mvh

• Gilla
Paolito
  • Laddar…
Inspektionsluckan ligger före tvättmaskinens avlopp.

Mvh

Flödet kanske är för högt för denna 90-böj?
En tvättmaskin sköljer ju betydligt mera vatten än en modern diskmaskin till exempel. I en tvättomgång kan det vara upp emot 20 liter vatten som sedan skall störttömmas på någon minut.
Lösningen kan vara att räta 90 böjen till två 45 böjar eller sätta en buffert på röret som nivån kan tillåtas att stiga inuti.
Fast jag kör två tvättmaskiner i ett 45 mm rör med 90 böj utan problem iofs... skumt

Har du en avluftningsventil på avloppet??
Om den har hängt sig i stängt läge så kan det fenomen du beskriver uppstå, men då borde du också märka samma tendens när du spolar toan, ungefär som att vattnet hänger sig och inte orkar rinna ner.

Naimare skrev:
Inget vattenlås använt - raka rör ända ner till stammen!

Kan luftningen av rören någon inverkan på detta?

Mvh
Utan vattenlås? Luktar det inte s**t i din tvättstuga?

Det finns flaskborstar med diameter på ca 50 mm att köpa, skarva handtaget och röj runt med den.

Håller med p3C, om luften inte kommer ut ur avloppet kommer inget vatten in. Med vacuumventil måste luften ut genom avloppet till avloppsbrunnen och är då nivån högre än inloppet till brunnen då vill det inte funka. Men nu fanns ju inget vattenlås till tvättmaskinen så luften kan ju slinka ut där men om det blir för bra drag på vattnet så blir det stopp för luften ändå.

Det måste vara skit i röret.

Protoypen

p3C skrev:
Har du en avluftningsventil på avloppet??
Om den har hängt sig i stängt läge så kan det fenomen du beskriver uppstå, men då borde du också märka samma tendens när du spolar toan, ungefär som att vattnet hänger sig och inte orkar rinna ner.
p3C tänker du rätt nu?
Spolar du i toaletten ska luften före pluggen fortsätta ut till avloppsbrunnet och vacuumventilen ska släppa in ny lyft bakom pluggen.

Har vacuumventilen fastnat i stängt läge så blir det "schluuurrp" i toastolen.

Är däremot nivån i brunnet högre än inloppet så håller luften i avloppsröret emot och släpper inte in nytt vatten och det "hänger sig i toastolen". Vacuumventilen får ALDRIG släppa ut luft, då kommer det att lukta. Bara släppa in så vattenlåsen inte sugs torra.

Detta att det hänger sig i toastolen har räddat oss flera gånger de senaste 20 åren då det blivit tätt i kommunala avloppet, ni kan tänka er mig i pyjamas skottandes snö för att hitta brunnen med stopp i 23:00 på kvällen väntandes på spolbil med vattenytan 5 mm under golvytan i källaren.

Prototypen

Är det inte bara så att 50-röret faktiskt inte klarar av vattenflödet från tvättmaskinen, nu när eventuella avlagringar satt sig i röret/böjen?

Prototypen har rätt, avluftningsventilen släpper bara in luft. Jag tänkte nog fel,
sen är vattenflödet från en tvättmaskin så litet i förhållande till en toastol att luft inte behöver tilllsättas i samma utsträckning. Kan kanske vara så enkelt att det är skit i böjen.

Tack för alla svar!

Jag kommer att satsa på "mekanisk åverkan" - kanske köpa en sådan där flaskborste som det pratades om.

Jag återkommer i ämnet.

Tack

Anders

Nu är felet avhjälp!

Det var som "Pefo" trodde - det fanns ett vattenlås längst ner på TM-röret som var totalt igensatt med ludd.

Tydligen bör man ränsa detta med jämna mellanrum....

Tack för tipset!

Anders

Kul att man kunde vara till hjälp! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.