4 865 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Inbyggd duschblandare i väggen
Hej!
Jag hade tänkt att ha Hansgrohe´s inbyggda blandare när jag ska renovera mitt badrum. Se länk;
Inbyggnads inom Blandare från Badoo
Min fråga är hur går det här ihop med "Säker Vatteninstallation" ?
Kan man bygga in blandaren i väggen med tanke på att röranslutningen till blandar delen blir inbyggd i väggen !
Eller måste man ha en "serviceöppning" på baksidan av väggen ?
Hur blir det då med själva väggen. Måste jag bygga dubbla väggar;
En vanlig vägg med tätskikt + en extra vägg med tätskikt och skvaller rör i botten där rörinstallationen finns. Typ som med vägghängd WC ? (Fast hur blir det då med serviceluckan...)
Hjälp
// Kim
Jag hade tänkt att ha Hansgrohe´s inbyggda blandare när jag ska renovera mitt badrum. Se länk;
Inbyggnads inom Blandare från Badoo
Min fråga är hur går det här ihop med "Säker Vatteninstallation" ?
Kan man bygga in blandaren i väggen med tanke på att röranslutningen till blandar delen blir inbyggd i väggen !
Eller måste man ha en "serviceöppning" på baksidan av väggen ?
Hur blir det då med själva väggen. Måste jag bygga dubbla väggar;
En vanlig vägg med tätskikt + en extra vägg med tätskikt och skvaller rör i botten där rörinstallationen finns. Typ som med vägghängd WC ? (Fast hur blir det då med serviceluckan...)
Hjälp
// Kim
det händer väldigt mycket på badrumsfronten ...en del regler och dylikt är gamla med tanke på att tekniken gått framåt..men det känns som ingen vågar ta steget full ut...om du te x hör efter med ditt försäkringsbolag kanske det är godkänt men ett halvår senare kommer nya regler som förbjuder det du gjort men å andra sidan drabbas inte du .....när du gjorde det var det godkänt...Så kollavad ditt försäkringsbolag säger så har du ryggen fri....
Klicka här för att svara