Hej!

Vi har en firma som renoverar vårat badrum. I en hörnet på rummet går avloppsröret från gäst-wc på ovanvåning (se bild).

Får man montera golvbrunnen på detta vis som dom har gjort?? Enligt min uppfattning så kommer vatten från ovanvåningen rusa ner i ganska bra fart eftersom röret från ovanvåningen mer eller mindre är vertikalt.

Chansen känns ganska stor att vatten även kommer att gå rakt in i den nya golvbrunnen. Borde dom inte ha vänt på böjen till nya golvbrunnen?? (se bilder nedan)

Min fråga är om det verkligen är korrekt att göra så här?? Finns det några branschregler kring detta??? Det som händer nu är att det blir lite vatten stående i den nya brunner om jag tar bort insatsen.

• Avloppsrör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1784.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Rent spontant känns det som att bajs och papper likagärna kan ta vägen in i den lilla biten mot golvbrunnen och sätta stopp, vinklen skulle ha varit tvärtom, alltså längre ner och uppåt istället för nedåt.

Jag skulle kräva en ändring på det där . Hur ska du annars kunna rensa på ett smidigt sett vidare utåt?

Hehe ja det måste vara tvärfel ju!

Det där måste vara tvärtemot sunt förnuft och alla regler och bestämmelser, helknäppt.

Prototypen

Edit: Men man förstår varför, för att vända Y-röret rätt måste man bila upp en bit till och det är ju jobbigt. Är det fast eller löpande räkning?

Ser ju hel knasigt ut.
Som sagt så kan ju de som kommer uppifrån ta denb vägen. Sen måste ju det som rinner ner i brunnen tillbaka och sen ut.
Är nog läge att nämna nåt till dom

Det finns en anledning till varför avloppsdelar är konstruerade och ser ut på ett visst sätt. Det ska inte kunna fastna nånting. Monterar man grejorna baklänges så fungerar de inte som avsett. Typexempel på hur man bygger in framtida problem. Acceptera inte denna montering oavsett hur mycket man bedyrar att "så gör vi alltid" och "det har aldrig blivit nåt problem".

Gör om, gör rätt!

Är det yrkesmän som har gjort det där?
Nog måste det vara tokigt. Vattnet från golvbrunnen måste rinna "baklänges" och sedan vända 270° och rinna åt andra hållet. Vattnet från toan kan lika gärna ta vägen in i golvbrunnen. Tänk på vad som händer om det blir stopp längre ner och någon spolar där uppe. Då kommer allt vatten + övrigt från spolningen att med full kraft gå rakt upp i golvbrunnen. Vad förvånad man skulle bli om man stod i duschen just då.

Staffans2000
Konstigt att dom inte monterade golvbrunnen i taket, då hade dom inte behövt bila överhuvudtaget!!
Här är ännu ett bevis på att anlitandet av "fackmän"inte är en garanti för ett väl utfört arbete.

Det där var nog den mest idiotiska rördragning jag sett på länge! Om man "får" eller "kan" göra så vet jag inte, men jag hade inte accepterat det. det är som du säger pricipellt fel så det förslår!

Tycker oxå det ser suspekt ut. Måste ju bli ett sjuhelsikes tryck mot golvbrunnen.

Grenröret är monterat på fel håll, och måste vändas. Säg till att dem gör om innan det gjuts igen.

Har du hört nåt med hantverkarna?

asså är det någon som reagerar ett jet-koplinge sitter mella plast-plast, borde den inte sitta mella plaströret och den, vad det ser ut som, gamla järn avloppsstumpen

ett typiskt "mäster tar ut prylarna så far lärlingen och sätter ihop dom" jobb

Kanske ser fel, men varför har dom inte plast rör från en översta skarvmuffen?
Sir ju ut som dom typ limmat ihop röret innan 90* böjen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.