Förutsättningen för att ett reningsverk skall fungera är att det sköts på rätt sätt, att kemikalierna doseras rätt och på rätt tid. Om inte är risken stor att utsläppet är förorenat. Detta till skillnad från en infiltrationsanläggning där inga akuta katastrofer kan inträffa. När vi tittade på reningsverk för två-tre år sedan hade alla de stockholmskommuner där vi letade tomt krav på serviceavtal för minireningsverket samt krav på mindre infiltrationsbädd efter reningsverket. Detta för att ett okontrollerat utsläpp kan ställa till med så mycket elände. Så, även om minireningsverken vid god skötsel släpper ut rent vatten, har jag förståelse för kommunens krav på extra säkerhet.
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
Minireningsverk som arbetar med aktivtslam (i princip alla) luktar inte eftersom det som avges i gasform är i princip bara kvävgas. Processesen kallas aerobrening. Om man har trekammarbrunn och infiltration så får man en anaerob (syrefattig) process i slamavskiljaren och den avger bl.a. metangas som luktar skit...
Enligt manualen (som finns att läsa på: IISI | IISI: IISI-PRODUKTER ) så har dessa verken pumpar på max 250w.. Har ni någon annan produkt från Greenrock?unigas skrev:Vi har ett Reningsverk från GreenRock, helt utan elektrisk anslutning osv. bara avloppet som kommer in och går ut, detta har fått goda vitsord i vår kommun (Hallstahammar) som haft ett par provanläggningar som de testat vid.
Underhållet består i att ta upp filtermassan, hacka sönder den, lägga den på komposten och sedan stoppa i ny filtermassa i reningsverket.
//Unigas
Edit: Jag som redan har en trekammarbrunn av modernt stuk lockas lite av denna 24500:- minireningsverket som inte behöver grävas. Någon som har erfarenhet från den? IISI heter den produkten.
Jag menade inte att de alltid luktar men jag tycker att det verkar vågat av en tillverkare att gå ut och lova att det inte luktar, med tanke på vad som kommer in ska man kanske vara lite försiktig med att lova? Bara en tanke.AndreasK skrev:
Hur ser det ut på kontinenten. Vissa av produkterna jag har fått info på tillverkas och används nere på kontinenten, men betingar ändå en kostnad om 60k i sverige. Kanske dessa går att hitta för en mindre peng i polen? Någon som har hittat dessa vid någon bygginköpsresa?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden