prototypen
prototypen: Har han betalt kommunen för anslutningsavgiften, och har då kommunen godkänt anslutning via ditt rörsystem? Han kanske knycker vattnet? Vi hade ett liknande fall, grannfastigheten var bebyggd med två hus som sedan delades med två nya köpare. Vatten och avlopp gick via det ena huset. Vem som betalade vet jag inte men det ena huset fick nya vatten och avloppsledningar. Det låter som det
1 svar · 6,4k läst
anders07
anders07: Tack för svaret. Nu vet jag att det heter duschomkastare vilket gör det lätttare att hitta något... /Anders
3 svar · 4,4k läst
A
Amarace: [citat] FInns några problem, inga pengar är ett. (allt jag kunnat få fram har gått åt till att dra in kommunalt vatten samt dra om alla vattenrör i huset) Det andra är att det är dåligt för bergvärme här (finns dom som testat här i byn och det blir inte jättebra) och jordvärme som fungerar utmärkt har jag inte plats för, är omringad av samma granne åt tre håll och att
6 svar · 2,5k läst
snuttjulle
snuttjulle: Byttes stammarna så sent som början 90 så borde det gå att se i traphus, källare eller i lägenhet hur de går då det är ganska staor ingrepp. Annars borde någon granne som bott i huset sedan dess veta var hålen togs vid ingreppet.
1 svar · 2,8k läst
J
JPW: Aha, naturligtvis! Tack så mycket!
4 svar · 2,0k läst
L
larsson1: Jo men då kommer det att spruta duktigt med vatten antar jag...Får stänga vattenpumpen och hydrofor...blir det mycket vatten i ledningen tro...hmm handventilen går förövrigt att öppna och stänga mycket lätt.
2 svar · 8,9k läst
M
Mats: 70:s rör plus fall på några meter plus höjden på krökar plus golvskivor. Tror nog att man hamnar runt 15 ändå.
10 svar · 26,6k läst
E
TN-Funkis: Du kan ju ev prova att linda en vinkel med vulktape för att se om det blir bättre. finns bl.a hos Jula. artikel-nr: 540085 39:-st
6 svar · 4,4k läst
·
A
Amarace: Ska den vara åtskdruvad eller öppen för att det ska vara full sprutt på varmvattnet? Själva vredet sitter i överkant o närmast är varmvatten, sen går ett rör ner till kallvatten. Drog åt den nu och det skulle jag ju inte gjort för där fastnade den :( Verkar bara vara nån slags lös plunch som reglerar, för själva vredet med axeln kan man gänga loss, sitter bara gäng och en
2 svar · 2,0k läst
K
Kippeman: Tack för hjälpen.. Vart som du rekommenderade, nu är golvet återfyllt :-) MVH // Kippeman
4 svar · 4,2k läst
·
B
Benny_P: Måste rätta mig! Har letat runt lite och hittade denna bild, det ser ju ut som att det inte är några större problem med att stå o kissa om man siktar på det stora hålet. Vem kan hindra mig? Har man lagt ner så mycket extra på anläggningen vill man inte skita ner den i onödan!!  ;) http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/duppelspolande.htm
3 svar · 4,5k läst
·
P
prybe: Tack för tipsen. Följdfrågor: Vad är för högt vatten i en fördelningsbrunn? Vad göra åt eventuellt tät infiltration eller mycket vatten i marken runt omkring?
3 svar · 2,6k läst
B
Benny_P: Kolla på Avloppsguiden. http://www.avloppsguiden.se/planera/provgrop.htm
3 svar · 1,3k läst
·
V
valter53: Titta på denna sida "avloppsguiden.se".
3 svar · 2,2k läst
M
MrMagic: DU SKALL ha två hål. Det kommer att frysa i den övre delen av din borra = inget vatten. Dessutom föroreningsrisken som nämnts. De skall ligga minst 25 meter från varandra dessutom. Räkna med 80-85.000:- för 100m vattenborra + 200m energibrunn inkl 2*10 m foderrör. Extra/avgående borrn +/- 250:-, foderrör +/-450:- Inkl kollektor och vätska. Pump + slang + tank tillkommer med 5-10.000:-
2 svar · 9,0k läst
M
MMR: Jag har tolkat det som att det räcker bra med 50 mm till köksavlopp, idag är det dragit 75 mm's rör.
10 svar · 13,4k läst
·
C
christiancarlsson: [citat] japp det stämmer. Tack! Kärchers grjer är för lite grövre avloppsrör, denna är mer till för om det blir stopp i vatten låset och ut till stammen. har polare som har denna och den funkar kanon säger dem.
3 svar · 3,1k läst
MathiasS
MathiasS: Ja, det behövs två specialverktyg för PEXen, näe tre föresten: 1. Skiftnyckel 2. En skiftnyckel till 3. En sekatör att kapa slangen med (sno den från trädgårdsmästaren). Ska du dra dolt är PEX trevligt. Ska du dra synligt kanske koppar är snyggare.
5 svar · 7,3k läst
·
I
Ingvald: Tacksam för synpunkter på hur Gustavsbergs GBG 300 Miniflush fungerar och går att hålla ren etc. Finns det andra bra alternativ på marknaden?
0 svar · 4,9k läst
tussee
tussee: "Gällande blandaren, förstår jag dig rätt att det kan sitta en blandare mellan vvb och kranarna i huset? " Vid vvberdaren sitter en termostat som blandar kallt vatten med varmt för att undvika skållning.
4 svar · 3,9k läst
C
citactiva: [citat] Alltid lika kalas med snabbt svar :) tackar ja för Jo de va väl det jag trodde men man kan ju aldrig vara säker
2 svar · 3,5k läst
L
likblek: [citat] tanken är en tekniktank med vv-slinga vilket innebär att man bara har några få liter varmvatten stillastående vilket minskar risken radikalt. eftersom jag inte fått dit blandningsventilen än och har en liten knatte hemma så har jag gjort bedömningen att skållningsrisken är större än legionella risken, men efter det att ventilen är på plats (inom de närmsta veckorna) så
14 svar · 4,3k läst
C
PEX
citactiva: [citat] Jo de blir de ju, tänkte om de skiljde något ändå ;) Får se va de blir men bra blir det säkert ::)
12 svar · 5,3k läst
Y
yens: Fördelen är att det är en platta på mark, och där är ju inte experterna överens om ifall man ska ha en heltäckande fuktspärr på golv eller inte, så jag kan nog "komma runt det" på det sättet... Men frågan kvarstår, behöver man en golvbrunn under side-by-siden?
2 svar · 1,5k läst
T
Tompa01: Jag undrar dock hur kopplingen beter sig när det är så stora skillnader på kopplingens innerdiameter, 88mm, och rörets diameter på 75mm, samtidigt som gummit är så tjockt. Jag ser framför mig att gummit vill vecka sig, snarare än att det ”krymper” eller ”komprimeras” när slangklämman dras åt. Minnesbilden är att gummitjockleken är mellan 5-10mm tjock. Frenco är ju en etablerad
2 svar · 3,9k läst
C
citactiva: I ditt fall när den skall värmas upp enbart under helger stor del av året skulle jag satsa på en runt 50 liter fast med 3kW (400V) elpatron istället för det vanligaste med en på 1kW som de billigaste brukar ha. De dyrare brukar vara på 1 eller 3 kW beroende på om de kopplas in på 230 eller 400V. Borde räcka för en del duschande, det är ju trisst att ha en för stor beredare så du
1 svar · 8,9k läst
V
vedeldaren: [citat] Tack för infon, det blir användbart. Stuprännor måste väl vara ett bara samlingsnamn på dessa takavattningsprylar då  :D
3 svar · 4,6k läst
prototypen
prototypen: Det finns packningar att köpa till huset men där läker det nog inte. Axeltätningen består av något drevgarn och det slits då axeln går runt, börja med att dra åt mutter och hjälper inte det så går det att linda dit nytt garn utan att demontera pumpen. Sedan kan man ordna med ett litet avlopp för läkaget. Prototypen
5 svar · 9,3k läst
Snailman
Snailman: Det kan tänkas, nu sist när jg öppnade en kran så hadde jag på bara varmvatten, när jag sedan vred över till kallvatten så började det skjuta, men jag kan ju testa att inte slå av varmvattenberedaren, kändes bara som om det var en viss fara om den blev tom, och att det då inte var så bra att ha på värmen på den...
2 svar · 3,3k läst
R
ridgid: Kommunalt eller eget vatten? Lågt tryck både på VV och KV ?
4 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.