Jag skall förlägga en golvbrun (till höger om det gråa röret) och undrar om det är är några hinder att använda den plombade 110-grenen och 'skruva' den över det gråa med ett antal 45-graders eller om jag måste kapa det gråa röret och sätta en t-koppling eller y-koppling. Avloppet rinner från grått till rött.
//Håkan

• DSCN1918.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsatt att du får fall från ovankant vattennivån i vattenlåset i brunnen till den lediga muffen så går det väl i teorin men det verkar helt hjärndött. Att introducera en puckel i avloppssystemet gör ju att det alltid kommer stå vatten mellan brunnen och puckeln.

Koppla i stället på dig med en Y-koppling på det befintliga gråa röret eller flytta det gråa röret till den andra röda muffen med lite vinklar och lägg brunnen där det gråa röret sitter idag.

Finns det plats ovanför det grå röret med ett 75 rör med fall och allt Golvet ska även luta mot golvbrunnen så varför inte.

Kommer inte golvbrunnen väldigt nära väggen?

Prototypen

jag har inte gjort några finberäkningar ännu, men höjden/fallet klarar jag om jag går på det röda. Denna golvbrunn hamnar där vattnet kommer in i huset (även el, tele och fd. gas) och jag håller på med en förberedelse för ev. Fjärrvärme som kräver golvbrunn. Dett blir ev. nya 'pannrummet' ev. skrubb med golvbrunn.
Avståndet från vägg till grå/röd skarv är ca 450mm och på nått sätt bord jag kunna skarva till en brunn så den i alla fall hamnar 15 från vägg.
Om det inte skall användas som våtrum - är det ändå BKR's regler som gäller ?

phl's förslag har jag inte tänkt på - att flytta det gråa röret till den döda tarmen.
Blir det inte en onödig omväg, risk för stopp?
//Håkan

//Håkan

Reglerna säger minst 200mm från vägg.

att vrida ett avlopp som är 110mm och som har suttit ett tag är ta mig fan omöjligt. och att dra ut proppen ska vi inte tala om.. kapa in ett nytt gren, skulle jag ha gjort

brevik skrev:
Reglerna säger minst 200mm från vägg.
Fast det är väl bara PER's branschregler som säger det? Och de gäller inte om det inte är våtrum.

Ok, så om vi summerar: Jag kan använda båda 'grenarna' så länge jag får ett fall.
200mm från vägg är inte nödvändigt efter som det inte är ett våtrum(endast spillvatten från expansionskärl från ev. fjärrvärme).
Det lutar åt att jag går emellan på det gråa med en ny gren och försöker hålla mig så långt från vägg som är möjligt.

Tack för hjälpen
//Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.