Jag var iväg och handlade 75 och 110mm avloppsrör och kom på att det är ju nästintill stört omöjligt att veta vilka längder på muffrör man behöver före man står där och kopplar. Därför köpte jag mufflösa rör och rörskarvar med 2 muffar samt alla Y rör och T rör köptes med 3 muffar.

Var det dumt? Är det sämre på nått sätt att använda skarvar i stället för muffrör med tanke på flöden och stockningsrisker och annat?

Ska jag gå tillbaks med mina skarvbitar och köpa 1 och 2 meters muffrör i stället?

Avloppet ska ner i ett nybygge, gjutas in i plattan.

Det blir bra som du tänkt, 1- och 2-meters muffrör blir bara fler skarvar i en platta.

Snailman
är amatör på detta område, men det finns väl 2 sorters skarvbitar, de med en fläns imitten och de utan, de utan finns ju risk för att man placerar 'fel' alltså ocentrerat, så det kan glida av skarven, så det skulle jag se upp med.

De med mittfläns, kan det ju vara bökigt att få dit rören med, då man behöver en del extra utrymme.

Snailman skrev:
är amatör på detta område, men det finns väl 2 sorters skarvbitar, de med en fläns imitten och de utan, de utan finns ju risk för att man placerar 'fel' alltså ocentrerat, så det kan glida av skarven, så det skulle jag se upp med.

De med mittfläns, kan det ju vara bökigt att få dit rören med, då man behöver en del extra utrymme.
Den utan mittfläns kallas skjutmuff och en sådan måste ju användas i vissa fall, tex när befintliga installationer möter varandra. Visst får man ju se till att det blir rätt när man monterar men speciellt komplicerat är det ju inte (gör ett streck på röret!). När skarven väl sitter där är den lika tät/säker som den andra varianten.

Perfekt, tack :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.