8 508 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Lågt tryck i kranar - borrad brunn
Har borrad brunn. Hydropresen (wellmate 60 liter) står i förråd 3 meter från huset (kulvert in). Pumpen stänger av vid 4 bar och går på vid 3 bar. Men inne är det jättedåligt tryck i kranarna!! Om man har en kran öppen och sätter på en annan kran så minskar vattenstrålen markant. Likaså om man har kallvatten på och vrider på varmvattnet, då minskar också strålen. I duschen är det så uselt med vatten att det tar en evighet att skölja håret.
Vi har ett "stjärnnät", dvs. alla ledningar går till ett tappställe och inga fler. Huset är nybyggt. Brunnen borrad för två år sedan. har rensat alla blandare (lite sand i dessa) men det kan ju inte vara hela problemet eftersom alla rör till tappställena går från ett samlat ställe. Vi har en ackumulatortank med slingor för golvvärme och tappvärmevatten. kallvattnet går direkt ut i ledningarna.
Vad kan det vara för fel?
Vi har ett "stjärnnät", dvs. alla ledningar går till ett tappställe och inga fler. Huset är nybyggt. Brunnen borrad för två år sedan. har rensat alla blandare (lite sand i dessa) men det kan ju inte vara hela problemet eftersom alla rör till tappställena går från ett samlat ställe. Vi har en ackumulatortank med slingor för golvvärme och tappvärmevatten. kallvattnet går direkt ut i ledningarna.
Vad kan det vara för fel?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sitter det någon kran mellan hydropress och fördelaren inne, någon lustig kan ha varit och skruvat på kranen.
Prototypen
Prototypen
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad har pumpen för kapacitet? Om hydropressen har för lite luft i blåsan blir det snarare direktkoppling mot pumpen och en liten pump kan ha svart att leverera både tryck och flöde samtidigt.
Den enklaste lösningen torde väl vara att skruva upp trycket på tryckströmrbytaren kanske emot en 6 bar med 1-2 bars diff.
Den enklaste lösningen torde väl vara att skruva upp trycket på tryckströmrbytaren kanske emot en 6 bar med 1-2 bars diff.
Håller tanken fullt tryck 3-4 Kg när du tappar vatten så kan du nog misstänka att någon kran är defekt, prova med att öppna och stänga kranen. Kan slangen i kulverten kommit i kläm? Tror inte du ska skruva upp trycket om du inte vet vilken pump som sitter där.
Pumpen är en Robota 4" (96 mm) borrhålspump som heter B2/21. Huruvida den klarar högre tryck vet jag inte. (Jag har inte tillräckligt med kunskap om detta, det är ju därför jag frågar här
.) Pumpen är en trefaspump och när jag läser innantill i katalogen står det att motoreffekten är 1,1kW och den har en märkström på 3,4 A. Det finns förstås också ett kontaktmotorskydd för 3-fas).
Har funderat på om det möjligtvis kan vara så att slangen kan vara igensatt av sand/borrkax eller nått. Det finns som sagt inget filter nånstans på slangen och när jag tittade på kranarna så var det lite sand i deras filter. I teknikrummet så hörs det ett "pysande" ljud i rören när vattnet fylls på. Kan det tyda på att det är stopp eller mindre genomsläpplighet i slangen?
Har funderat på om det möjligtvis kan vara så att slangen kan vara igensatt av sand/borrkax eller nått. Det finns som sagt inget filter nånstans på slangen och när jag tittade på kranarna så var det lite sand i deras filter. I teknikrummet så hörs det ett "pysande" ljud i rören när vattnet fylls på. Kan det tyda på att det är stopp eller mindre genomsläpplighet i slangen?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om pumpen ger mellan 3-4 bar enligt manometern så är det inget fel på pumpen. Det är inte troligt att ALLA ledningar från fördelaren ut till kranarna är fel på.
Då återstår ledningen mellan förrådet och fördelaren. finns det något ledigt proppat uttag på fördelaren så sätt en manometer där, det kommer att vara väldigt upplysande.
Prototypen
Då återstår ledningen mellan förrådet och fördelaren. finns det något ledigt proppat uttag på fördelaren så sätt en manometer där, det kommer att vara väldigt upplysande.
Prototypen
Ja, nu vet vi felet - och det är åtgärdat.
Efter mycket funderande hit o dit och diskussion med en granne som är brunnsborrare, så tog vi hit rörmokaren idag. Felet var mycket enkelt, en liten ventil med backventil (sitter efter avstängingskranen på inkommande vattnet) som satt så till att vi inte ens upptäckt den, var nästan helt åtskruvad....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vadvardetvisa!
Bra att det löste sig.
Prototypen
Bra att det löste sig.
Prototypen
Klicka här för att svara