Hej Håller på att renovera ett hus och har rivit bort delar av rörstammen för tappvatten då det såg ut som ett industrimontage med utanpåliggande 100mm grå isoleringsrör, jag vill ersätta detta med ett RIR system men blir inte klok på hur ledningsstrukturen skall se ut och vilka delar jag behöver.

Lite fakta:
Vill dra rören i regelväggar eller ett glesat innertak.

Inkommande vatten 15-mm CU rör
Jag vill ha 5 st tappställen Dusch, 2xWC, Bastu, Kök

Går det att ha en stam med T-kopplingar för varje tappställe i ett RIR system? eller måste man dra det stjärnformat från en fördelare?

Vilka väggfixturer/genomföringar skall användas vid de olika tappställerna?

Eftersom tappställena sitter ganska snällt i en sekvens så känns
stamlösningen enklast och mest naturlig men när man läser Wirsbos material så tycker jag bara att det står om fördelare?

/Håkan

Du har hittat till Wirsbo, det är bra för där står iprincip allt. Lusläs även sortimentslistan så ser du vilka prylar det finns att leka med. Det är inte så många olika delar egentligen.

En stor fördel med RiR är ju att det saknas skarvställe mellan tappställen och central fördelare. Om du bygger med T-kopplingar så missar du ju denna funktion. Ett annat gott skäl till att gå på stjärnvarianten är att det går att använda klena dimensioner på rören utan att drabbas av tryckfall (varje ledning blir kort i ett stjärnnät. Jag tror att ett stjärnnät är vanligast i nya hus - finns det någon röris här kan han säkert ge klara besked.

Wirsbo har ett par olika varianter på fixturer/genomföringar - vilken du använder beror på hur väggen ser ut och i vissa fall kan du välja själv. Wirsbos saker monteras i väggen eller i tappvattencentralen. För den synliga delen av montaget i badrum eller vad det nu rör sig om använder du dig av väggbrickor etc från Mora, FMM eller vad du nu föredrar. Håll dig till ett märke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.