Detta är första vintern i vårt hus och de som gjorde grävarbeten åt oss rekommenderade oss att skaffa en elkabel att sticka in några meter i inkommande vatten.

Någon som vet var man hittar en sån?

Rinkaby rör.

Jag kan inte hitta det på deras hemsida. Har du artikelnummer?

JonasBj skrev:
Jag kan inte hitta det på deras hemsida. Har du artikelnummer?
Kolla t ex art. nr: 6112.

Hemmakatten
Varför grävde de inte ner rören på frostfritt djup? Det är en självklarhet att göra, och för mig ett fel av grävaren. Om det inte är så att ni själva valde djupet pga berg i vägen eller liknande.

KJE skrev:
Kolla t ex art. nr: 6112.
Tusen tack! Något tips på hur man stoppar ner den och får det tätt?

Hemmakatten skrev:
Varför grävde de inte ner rören på frostfritt djup? Det är en självklarhet att göra, och för mig ett fel av grävaren. Om det inte är så att ni själva valde djupet pga berg i vägen eller liknande.
Det var i samråd kan säga. Vi har sänkt vår tomt ganska mycket framför huset för att komma ner i garaget som är under huset. "Gårdsplan" är nästan nergrävd 1.5m. Och mitt över där går vattenledningen. :(

Vi använde Ebeco frostvakt för samma ändamål. Finns på www.sigro.se med artikelnummer e8960424.

Trycks i inkommande rör via en T-koppling nära ett el-uttag. Funkar bra med enda förbehållet att vattnet blir ngt ljummet jämfört med utan kabeln igång :)

Har ni funderat på att lägga markisolering över röret/slangen?
Tycker att det är en bättre metod så nden fungerar även vid strömavbrott och en värmekabel pajar. Frågan är bara när

Jodå, det ligger även 15cm cellplast över och på sidorna av vattenröret som en liten kulvert. I vårt fall så rör det sig om ungefär 5m som är kritiskt <1m ned i backen. Vi änvänder endast frostvakten "manuellt" den eller de veckor de är svinkallt i GBG. Än så länge (1 vinter) så funkar det bra. Men det är klart att du har en poäng med att om man åker bort > slår på frostvakten > frostvakten falerar! Då blir det ju mindre kul :(

Risken att det fryser med 15 cm cellplast och i Göteborg måste vara minimal. Speciellt om ni är hemma och regelbundet tappar vatten. Däremot om ni ev åker bort några veckor en vargavinter - ingen tappning - finns en chans. Slå då på frostvakten.

Sveng skrev:
Risken att det fryser med 15 cm cellplast och i Göteborg måste vara minimal. Speciellt om ni är hemma och regelbundet tappar vatten. Däremot om ni ev åker bort några veckor en vargavinter - ingen tappning - finns en chans. Slå då på frostvakten.
Jo visst är det så, men förra vintern var faktiskt riktig vintrig i 3-4 veckor med ned mot -20 på nätterna och iofs snö som isolerar...
Den månad eller 2 som det gäller i GBG så känns det bra att ha möjligheten iafl.

15 cm cellplast och snö ovanpå? Du behöver du inte oroa dig för temperaturen inte. Snö är en grymt bra isolator. Tanken med cellplsten är att bryta värmevandringen från marken under röret så att den värmen inte når upp till markytan och absorberas av kylan där utan stannar under cellplasten och håller ditt rör varmt.

bebben skrev:
Vi använde Ebeco frostvakt för samma ändamål. Finns på www.sigro.se med artikelnummer e8960424.

Trycks i inkommande rör via en T-koppling nära ett el-uttag. Funkar bra med enda förbehållet att vattnet blir ngt ljummet jämfört med utan kabeln igång :)
Tusen tack!!

http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/golvvarme/golv_ebeco/1020000.html

Om jag inte harf fel för mig så motsvarar 15cm frigolit detsamma som 1,5 meter jord. Så (om jag har rätt ) så gör frigoliten så att dina ledninagr ur köldsynpunkt ligger på 1,5 m + det grävda djupet.

Skön läsning, min slang och anslutning ligger av nöd på cirka 40 cm djup precis vid brunnen för att sen dyka ner 1 meter hela vägen bort till tanken,
ovan anslutning + slang (fram till dyket neråt) och runt borrhålet har jag lagt 10 cm cellplast, detta borde rimligtvis räcka då (bor på väskusten)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.