ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] ;D ;D ;D Ja, och framför allt så står det ju inget vatten/annat(!) konstant i rören, om man nu inte har lyckats få bakfall på nån sträcka... :P
2 svar · 2,0k läst
RobertC
RobertC: Vi hade stopp i vårat avlopp i köket och vi provade allt möjligt men blev aldrig ricktigt bra. sen kom jag på att köks avloppet gick ut till en brunn i trägården sen ut i gatan och såg att det var väldigt mycket vatten där. så jag ringde sita och dom kom med en lastbil med både sug och sprutslang. och han gick loss som bara den och det var jäkligt mycket avlagringar . jag blev helt
3 svar · 4,6k läst
MathiasS
MathiasS: Jag tror som du att din dimensionering stämmer bra och fungerar, men jag tycker du ska ringa Wirsbo och verifiera det hela. Dom hjälper gärna till med just detta. Går det inte att montera en fördelare på andra våningen? Det blir ju rätt många rör att dra till ett vanligt badrum (minst 5 antar jag om du pratar om badkar, 3kv 2vv).
3 svar · 3,3k läst
saraparara
saraparara: Vattnet här hemma är inte varmt! Det har blivit såhär en gång tidigare men då 'gick det till sig' på ett dygn ungefär. (Nu är det ca 50 grader, har testat höja men det händer inget) Funderar på varför vattnet tappar värmen..? Trycket i pannan (gammal es combi) hade sjunkit oxå. (pga tvärkallt ute??) Det kan väl inte vara för att trycket går ner (och varför händer det??) som
0 svar · 690 läst
B
bmx: Hydropressen kanske har gått sönder om det inte är pumpen ? Det har jag vart med om. Du har förmodligen en pump som pumpar upp vattnet ur brunnen och en hydropress som sätter tryck på det.
2 svar · 4,6k läst
F
frebe893: Välj om möjligt en brunnsborrare som är ansluten till ngn av branschorganisationerna Geotec eller Avanti. Se till att vara påläst, så att du vet vad brunnborraren pratar om. Ett bra tips är att läsa igenom Brunnborrarhandboken som finns på http://www.avantisystem.se/. På Geotecs hemsida finns också ett forum, där man kan diskutera med representanter från Geotec http://www.geotec.se/.
3 svar · 1,6k läst
team31
team31: Attans, i helgen gav vi upp sökandet och snickrade ett stjälv av trallvirke med frigolitisolering. Det blev dock vråltungt, men lär göra sitt jobb... Nästa gång ska jag köpa, om de har ok priser. :o
2 svar · 4,0k läst
J
janbo: Temperaturen från värmeväxlaren verkar inte vara något problem. Jag har mätt tappvattentemperaturen i tvättstället och det är över 55 grader. Jag testade även att slå på badkar, bidé och tvättställ samtidigt och de höll alla temperaturen. Förmodligen är det blandarna till duscharna som krånglar... Jag fick veta att det finns blandare som håller temperaturen oavsett
2 svar · 2,4k läst
M
Mattias_Bjb: Jag skulle satt en t-koppling efter avstängningsventilen.
4 svar · 10,4k läst
M
Mattias_Bjb: Om det är gjort med kvitto, vilket det verkar vara i ditt fall, så måste man väl kunna gå till ARN med ett sånt här ärende. Då får väl den som anlitade rörmokaren (återförsäljaren) stå för ev. besiktning?
1 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Det var snygga rör. Jag tror att du ska kolla hur det ser ut i brunnet där köksavloppet mynnar ut. Är nivån i brunnet över utloppet så kommer inte luften ut där och då kommer inget vatten in i avloppet i diskbänksänden. Vi har detta problem med jämna mellanrum. Prototypen
1 svar · 5,2k läst
·
vespaman
vespaman: Tror &så att det är gamla gasledningar. Var försiktig och säkerställ att det verkligen inte fortfarande är inkopplat/finns gas i dom, en bekant berättade om några snickare som utgick från att liknande rör var 'tomma', men det var dom inte. Hela huset fick utrymmas, och det var ett jäkla pådrag. Detta i ett hus som inte hade några gasspisar e.d. kvar sedan många år. Detta var
3 svar · 3,6k läst
J
Jocke_E: Hej Har tittat lite på trådarna om kalkskydd och jag har sett att många har provat Auqa 2000 med gott resultat. Dock snubblade jag över denna från Conrad Elektronik. Är det någon som testat någon annan kalklösare än Auqa 2000? Man sparar en 1000-lapp mot Auqa, men det kanske lönar sig att köpa något beprövat?
0 svar · 1,5k läst
W
Wester: Du kan relina avloppsröret. Alltså skapa ett rör i röret, då behöver du inte bila någonting och inget behöver förstöras. Pris vet jag inte med det finns två huvudsakliga tekniker för detta, titta på svensk rörinfodring samt dakki.
5 svar · 5,6k läst
A
Amarace: Om det är en klämsingskoppling så ska kopplingen vara för den dimension du ha rpå röret. En koppling som heter 10 ska du alltås ha till ett rör som har ytterdiameter 10mm, en koppling som är 12 ska du ha till ett rör med ytterdiameter på 12 o.s.v. En koppling som heter 12-10 är för 12mm rör i ena änden och för 10 i andra, alltså om man ska skarva ett 10mm rör med ett 12mm.
1 svar · 3,3k läst
prototypen
prototypen: Det blir nog bra. Prototypen
1 svar · 3,9k läst
Y
Yamma: [citat] Roths variant är gjord för att gå upp ur golv eller att gå ut i vägg för t.ex. dusch. Wirsbos variant funkar för detta också men kan vara lite knixigare att fixera tycker jag i alla fall. Kolla monteringsanvisningar för Roth så ser du vilka exempeldragningar de har. Du hittar dessa på www.rothscandinavia.se eller www.sigro.se. Yamma
3 svar · 3,2k läst
B
bmx: jag hade exakt samma problem. Ispropp i sista 30 cm av röret innan pumpen. Pumpen gick men den tömde inte. Jag har isolerat med singel runt pumpen, och frigolit i locket. Sen slängde jag ner en frostvakti hålet och nu håller jag tummarna för nästa gång det fryser på. Jag levde i tron att avloppsvatten inte frös så lätt pga av gaser osv men det var ju fel.
3 svar · 4,2k läst
P
PerAnn: Tack för svaren. Då är det inte mycket att tveka på. MVH Per
3 svar · 4,8k läst
phl
phl: Tack! Att jag fortfarande inte lärt mig att använda Google för att söka Byggahus isf den sunkiga Sök-funktionen :P
2 svar · 11,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det kostar alltid att ansluta sig tillkomunalt vatten och avlopp (VA). Har (tidigare) fastighetsägare redan betalt avgiften såkostar det inget mer. Annars så får man nogtänka att 90' är ganska "billigt". Det kan kosta mkt mer. Att gräva från gatan in till huset får ni bekosta själva, likaså rör för den biten.
1 svar · 4,9k läst
M
Mats: Det beror på hur många personer trekammaren är godkänd för när det gäller avloppet. Har markägaren egen brunn så är det möjligt om inte kommunen har krav på anslutning till det komunala nätet men det låter ju inte troligt
1 svar · 5,9k läst
R
ridgid: Finns en förlängningsnippel (kromad) ut/in där den utvändliga gängan är 4-5 cm lång, du kapar sedan av de med bågfil till önskad längd.
3 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: Lite dåligt insatt i fördelare men till plaströr (rir) ska det väl vara koppling med gängor och det går dåligt att göra i koppar. kopparfördelaren måste väl vara för lödning av kopparrör. Koppar (89%) + zink (11%) = mässing, zinktillsatsen kör kopparen hårdare och ökar skärbarheten så det går att göra gängor. Prototypen
2 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: En gumminippel 50 - 32 och en propp för 32 mm rör, järnhandeln och vvs handeln hjälper så gärna till. Prototypen
1 svar · 4,2k läst
prototypen
prototypen: Förstår inte frågan riktigt? Pump? Det är väl bara att kapa närmaste kallvattenrör och sätta på ett T rör, ut ur huset ner på frostfritt djup bort till uthuset. Avloppet kan ju vara lite svårare, beror var trekammaren ligger men det finns avloppspumpar som pumpar avloppet genom en 32 mm plastslang upp till 100 meter, kostar en 5-10 lax. men då är toalettstolen billigare än en
1 svar · 4,8k läst
MathiasS
MathiasS: Köp dina rör och kopplingar på nätet, det blir oftast (men inte alltid) billigast: www.rinkabyror.se www.sigro.se www.byggbo.se
3 svar · 3,3k läst
M
Mattias_Bjb: Jag öppnade radiatorn i fråga max, stängde av pannan och tappade systemet på vatten via säkerhetsventilen. Stoppade sen några handdukar runt radiatorns rör samt hade en balja i beredskap. Då jag lossade muttrarna så kom det lite vatten men inte mer än kanske en halv deciliter. Tömde radiatorn på vatten och skruvade på en bygel för 84 kr. Tyngsta jobbet var att efter detta springa
7 svar · 15,9k läst
·
V
vvs-are: Hej! Nej du behöver inte byta rör, det är bara en liten skråma, röret är betydlig tjockare än så. Sätt tejp runt så åter ställer du kondensskyddet.
2 svar · 3,2k läst
·
M
Mats: dags att ta kontakt med kommunens miljökontor. Det kan skilja lite i vilka regler de har för vilken typ av lösning de godkänner. Är det bara berg så kan det ju bli lite svårt med en vanlig infiltration
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.